Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 542 ggr
AnnaWallin
0

Utomhusintro

Nu är det dags för Fluffen att få känna på utomhuslivet!

Vi bor i lägenhet men åker väldigt ofta ut till mina föräldrar på landet och skulle vilja ta med oss Fluffen så han får vara ute och "klippa" deras gräsmatta 😉

Hur mår kaninen om han får vara ute på dagarna och inne på kvällarna (han är lös på kvällarna och i bur på nätterna)? Och att det inte kommer ske varje dag, utan kanske 4-5 gånger i veckan. När det gäller gräsintro, hur mycket brukar ni ge i början och hur snabbt trappar ni upp mängden som han kan äta? När kan han gå lös tänker jag utan att man behöver oroa sig för att magen ska säga ifrån.

Gav honom ca 10 strån häromdagen och han älskade det! ❤️

emms
0

Det brukar funka bra att ha dom inne på kväll/natt och ute på dagen. Så länge dom får skugga och vatten och sådär ute. Jag har min kanin ute på dagarna och inne på nätterna nu.

Jag tycker det brukar gå att vänja in gräs på ungefär en vecka. Beror ju på om kaninen har känslig mage med.  Har du märkt att din kanin har känslig mage skulle jag vänja den i 2 veckor istället.

Min nuvarande har inte visat prov på känslig mage så första gången ute fick han beta i ca 5 minuter. Nästa gång 10. Gången efter 20 osv tills det hade gått en vecka och han kunde beta i en timme utan att han blev dålig av det.  Då har han inte heller reagerat på gräset något alls under den veckan.

Första gångerna ute så är dom ju ofta lite mer intresserade av att undersöka och skutta omkring så blir ju mer tid än de 5 minuterna, 5 minuter intensivt betande liksom. 

Märker man att kaninen bajsar mer nattavföring så får man ta det lite långsammare. Annars är det bara att fortsätta 🙂

Emma

BlaCo
0

Gav väldigt lite gräs i början. Började med några strå om dagen och ökade successivt i ca 2 veckor, nu har de fri tillgång och klarar det hur bra som helst. Men prova dig fram, kanske går fortare än så, jag ville bara vara på den säkra sidan eftersom mina honor skulle få ungar i samband med gräsintroduktionen ;)

AnnaWallin
0

#1 och #2 Tack, precis vad jag ville veta! Testar med strån i början och kör sedan på 5min och ökar för varje dag. Han har inte haft problem med magen tidigare, men han får iofs inte så mycket nyheter i vardagen 😃 Lika bra att vara på den säkra sidan!