Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2109 ggr
Katten_
1

Långa tänder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jo jag har då en dvärgvädurshane på ca 1 1/2 år nu, och jag kollade nu på hans tänder och jämförde med min honas som är fina och såg att hans är väldigt långa… Jag har gett honom hö och pellets men har nog varit dåligt med grenar osv.. Har en dålig bild här på hans tänder nu, men det ser ut som han har ett korrekt bett? Han äter fint och ger honom nu bara hö och grenar.. Vi ska till vet för kastrering nu i maj så vi kan väl slipa dem samtidigt?

/Christel & kaninerna! Glad

dermot
3

Det ser okej ut, ge honom tjocka grenar så löser det sig säkert av sig själv. :)

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

[Lollo 97]
2

Som #1 säger så ser dom okej ut. Om du ger honom nog med grenar han kan gnaga på så kommer det att fixa sig. Mina kaniner har ungefär likadana men dom är lite kortare. Dom får grenar när vi städar och äter på dom.  Så dom har helt normala. Men det där kommer absolut fixa sig själv.

YuriOchKuro
2

Ge honom några pinnar tycker jag. Ser dock helt okej ut, men håll koll så att inte han inte får bettfel. 
Min kanin är lejonhuvad, ungefär 1/2 år yngre än din, det vill säga ett år. Jag kan visa dig hur min kanins tänder ser ut så du kan jämföra.

OBS han ligger på rygg i mitt knä.

Katten_
0

#1 okej, ja vi har äppelträd så de får grenar därifrån :)

Katten_
0

#2 tack så mycket, så vi behöver då inte slipa dem hos vet?:)

Katten_
1

#3 japp de får nästan bara pinnar hö vatten nu! Ja de är lite kortare än hans tänder men slipning kanske är onödigt men ska se till att de slipas hemma i så fall.

Katten_
0

Här är en bild med blixt framifrån, man ser att de går ned hela vägen..

YuriOchKuro
2

Jag skulle rekommendera er att klippa istället för att slipa, då slipning kan orsaka brännskada på väldig hög sannolik vilket övergår till matvägrande som slutar med döden.

Få tänderna så jämn så möjligt annars imiterar det bara bettfel ändå som är otrolig plågsamt, så var försiktig och lycka till! Önskar Yuri och Kuro.😃

dermot
5

#8 Klippning kan orsaka sprickor. Jag hade låtit bli att göra något alls tills jag sett om grenar hjälper, vilket jag är helt säker på att de kommer göra.

// Anka
~ It's interesting to watch devils cry when angels want to stab you in the back. ~ 

YuriOchKuro
0

Kanintänder är mjukare än de flesta tänder som till exempel människornas tänder, vi har hårdare och därför lättare att spricka.
Men mjukare är det svårare att spricka, men ni får göra som ni vill.

Katten_
0

#8 men på internet står det att klippning då kan orsaka sprickor men det är blandade åsikter. Att slipa hos en veterinär är väl bra? Vi åker alltid till Marianne:)

Katten_
0

#9 Ja jag kör på grenar och vi ska då till veterinärn i slutet på maj tror jag för kastrering, man kan väl fråga henne om det är värt att slipa eller fortsätta med grenar!

[Lollo 97]
0

Nej jag tror inte det #5 😉

taxidriver142
0

Tänderna ser OK ut, inget bettfel. Möjligen att tänderna i överkäken är lite väl långa. Ge kaninen extra mycket att gnaga på så löser det sig nog!

[ploppe]
0

Jag skulle också försökt med grenar först och hoppas att det hjälper. :)

Lolleee
0

Har Chanel bra tänder?..

dermot
0

#16 Försök ta en bättre bild på tänderna. Jag kan inte se på den tyvärr.

// Anka