Kompis till kanin
Hej! Jag har en hona (dvärgvädur) som är 14V gammal, vill skaffa en kompis till henne. Hade tänkt mig en kastrerad hane, men har hört att man ska vänta tills honan är minst 6mån gammal (så hon kommer ut ur sin tonårsfas), någon som har lite mer erfarenhet och kan säga vad de tycker? Vill helst inte kastrera min hona, kan det bli ett problem om man sätter ihop en kastrerad hane med en icke kastrerad hona? Om någon har en hane (helst kastrerad och dvärgvädur) som de vill sälja i Uppsala/Västmanland trakten så är jag intresserad :)
Nej tycker jag inte behövs. Jag satte ihop Hailey med kastrerad hane innan 6 månaders ålder. Hon bor med hane nu, och är 4 måander plus med en hona på 2 år :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok skönt att veta :) bör hanen ligga nära i ålder till honan eller spelar det ingen roll?
#2 Mellan Hailey & Messi skiljer det 10 månader. Mellan Hailey och Zelda skiljer det över 1,5 år :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok! Tack så mycket för hjälpen :D
Jag har en hona som är 6 år som inte är kastrerad som går med en kastrerad hane som är 3 år.
Går det bra mellan de då? Var det svårt när du skulle sätta ihop de?
Var beredd på att det blir lite bråk i början, det blir det oftast i början för att de ska bestämma rangordningen. Kan ibland vara en fördel att låta de mötas första gången på en neutral plats där ingen har revir. Och framförallt är det bra om de har stor plats att röra sig på, så att den ena kan springa undan lättare om det blir bråk.
Har haft kastrerad hane med okastrerad hona, kärlek vid första ögonkastet vid ihopsättning, men det är tydligen ovanligt. :)
#6 Ja nu går de med varandra hur bra som helst :) De bråkar lite då och då men det är bara på skoj. Min hona var lite blyg då så jag satt ihop de på hennes revir och då var hon på. De bråkade lite men de slutade efter ca 5-10 min. Så nej det var inte så svårt :)
Tack för alla era svar :D ska göra mitt bästa och hoppas på ett lyckligt slut :D