OT: Religion
Har väääärsta religionsprovet imorrn och har fastnat på betygskriterierna för MVG. Kan typ allt annat. Har pluggat som en gris de senaste veckorna och bara MÅSTE ha MVG x)
"MVG, åk 9, religionskunskap:
- Du ska kunna ge en väl redovisad jämförelse mellan Islam och Judendomen.
- Du ska kunna se och redovisa vad som förenar och splittrar de båda religionerna.
- Du ska kunna ge din egna åsikt om huruvida Islam och Judendomen hänger ihop.
- Dina svar ska vara nogrannt redovisade och erhålla MVG-kvalitét."
Vad menas med de olika kriterierna? Vad ska jag ta reda på? Hur pass bra måste det vara för att erhålla MVG-kvalité?

Ingen som kan religionskunskap? :)
usch, hata ^^
- Mvh Emma

Usch och fy ^^ Lycka till!

Vad menas med de olika kriterierna? Är inte det typ skillnaden mellan betygen? Vad du måste uppnå för de olika betygskriterierna?
Vad ska jag ta reda på? Allt, och lite till^^
Hur pass bra måste det vara för att erhålla MVG-kvalité? Jättebra^^ Nä, men du måste typ skriva med egna åsikter och förslag.. Tänka själv liksom :P

Känner mig lite lost :)
G brukar vara att man kan rabbla upp fakta.
VG att man kan rabbla upp fakta och förstå någorlunda varför det är som det är och hur det blivit så. Tänka lite längre och skriva utförligare svar, visa att du förstår och kan mer än att bara skriva fakta. Egna åsikter kan vara bra.
MVG så ska man kunna rabbla upp fakta, förstå och kunna disskutera med sig själv. Se olika vägar och ifrågasätta saker. Komma med egna åsikter och tankar.
"MVG, åk 9, religionskunskap:
- Du ska kunna ge en väl redovisad jämförelse mellan Islam och Judendomen.
Rabbla upp fakta om Islam och Judendomen. Vad är det som är lika mellan dom och vad är olikt? Skillnader och likheter? Inte rabbla upp som i G-nivån utan rabbla upp som i MVG-nivån.
_- Du ska kunna se och redovisa vad som förenar och splittrar de båda religionerna.
_Ungefär samma som förra frågan men mer ingående skulle jag säga, med disskusion och reflektioner.
- Du ska kunna ge din egna åsikt om huruvida Islam och Judendomen hänger ihop.
Egna åsikter är alltid viktigt. Det får man ofta in i en disskusion och man skriver "Jag tycker att.." och "Jag tror att det skulle kunna.." osv.
- Dina svar ska vara nogrannt redovisade och erhålla MVG-kvalitét.
Mycket bra och noggranna svar, gärna långa så man får plats med allt. Försök inte korta ner någonting. Ofta säger man att det inte är kvantiteten utan kvaliteten som räknas och visst, det stämmer att man inte ska babbla på utan att ha en aning men man ska alltid skriva långt. Och bra.
MVG nivå är ungefär det jag skrev ovan, fakta, förståelse, disskusion, ifrågasättning och egna tankar och åsikter.
Så tolkar jag det i alla fall… :) Hoppas det blev lite klarare!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
usch, religion! jag tycker inteom det ämnet, tur att jag slipper ha det! =) men jag har psykiatri-prov istället imorgon!
Medarbetare på Hundar.ifokus

Tack så mycket! Det gick bra och det kändes jättebra efteråt. Skrev massor. Pennan typ glödde ^^ Hoppas på VG iallafall! :)

Då gick det nog bra ^^
Själv vågar jag aldrig titta på betygskriterierna, blir så nervös då. Brukar köra på ledordet flumm (dvs överanalysera, hitta de konstigase likheter och skillnader, argumentera för och emot det mesta osv) i alla icke-nv ämnen. Brukar resultera i MVG XP

#9 Haha, precis. Gjorde så på mitt andra prov. Bara skrev på och kluddrade ner en massa :) MVG! x)
Så är det alltid. Jag brukar ALDRIG skriva på utan försöka hålla mig till kvalitet istället. Brukar nästan alltid på VG.
Dock på ett prov i kultur- och idéhistoria fick jag för mig att skriva utav bara hlvte. Bara för att testa lixom.
Slutade med att jag skrev ett prov på 8 A4-sidor. Och inte oväntat, MVG.
Sammanfattning: Även om det står att du ska hålla dig kortfattat - skriv, skriv, skriv, skriv.
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
Hoppas det gick bra. ;)
#11: Omg! 8 A4 ;D Mitt "rekord" är typ 4 tror jag å jag tkr det är väldigt mkt.