Rovdjurssäkert
Hej hej! Jag har just nu en stor utomhushage till mina kaniner. Jag funderar dock på att rovdjurssäkra hagen då att jag har tröttnat på att behöva ta in dem varje kväll. Min tanke är då att riva nätet och sätta nytt. Sätta nät så att det går ner en halvmeter i marken och sedan är två meter högt från mark höjd. Min fråga är ifall detta är illersäkert eller ifall jag måste ha tak? /Cochon
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋
Jag skulle ha tak om jag var du. Rävar har jag sett ta sig in typ var som helst, nästan så man tror de har superkrafter.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Ok, det var väldigt bra att veta! :O :) Har inte bestämt något än, men någon som vet om tak är nödvändigt för att endast hålla illrar ute?
Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Rätta mig om jag har fel, men visst kan både iller, mink och mård klättra ganska bra, nästan som en ekorre? Med det sagt så hade jag inte känt mig säker utan tak
Tak skulle jag ha. Illrar klättrar ju och det finns ju dessutom rovfåglar.
Ang att gräva ner nätet kom ihåg att kolla det med jämna mellanrum. Sätt dessutom en planka längst ner så ska det vara svårare för räven. Hur djupt man måste gräva minns jag inte däremot
l'm back
Usch vad jobbigt, då blir det att bygga tak också. Tack för svar allihopa. Vilket nät skulle ni rekommendera?
Jag har en stor Hage med nät som går under marken en bit ( vet inte hur långt). Jag har inget tak. Det finns rovfåglar, rävar och andra djur. Och det har inte hänt något. Jag har haft detta i ca 1 år. Räven har försökt ta sig in men det har den inte lyckats med :) Jag tror det är hönsnät men är inte säker. Rovfåglarna har för stora vingar för att landa och ta något där :)
Har du kompostgaller runtom hagen? :) Illrar, vesslor och andra mindre mårddjur kan lätt ta sig igenom det.
#6 Hur högt är nätet? Har aldrig haft problem med rovfåglar, så är inte orolig för dessa, utan illrar är det som har tagit sig in tidigare. #7 Aha, tack tack. #8 Nej det är sådant fyrkantigt som brukar finnas lite överallt i sta'n också. :P om du hänger med på den beskrivningen. xD
#9 Bara för att det inte hänt tidigare betyder det inte att det är säkert från dom. Vi har haft höns här på gården i över 5 år. I fyra av dom så hade vi inga problem alls med rovfågel, sen vips så tog dom två höns med bara några månaders mellanrum.
l'm back
#9 Hur stora är maskorna i det nätet?
#10 Sant sant, allt är fortfarande på "undetsökningsstadium" så inget är bestämt. #11 Ganska stora, men jag ska som sagt byta nät. :)
#9 Det är ca 1.70 cm :)