Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 866 ggr
Zofia89
0

Hur mycket motion?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Jag har 2 dvärgvädurar, honan är ca 5år och hanen dryga 7år… Det är så att hanen har magrat rejält fast han äter och dricker bra, är även lite slö i bakbenen ibland men antar att det är ålder? Kan tillägga här att veterinären inte hittat nåt fel på honom tidigare och han är nyss avmaskad 😊 Så till "problemet", honan har blivit rejält tjock om magen! Ryggraden känner man bra men hennes mage är liksom enorm! Hon har förstås ätit mer när hanen har behövt få extra av maten… De är båda kastrerade 😊 De bor i samma utebur och har en skild Hage till dom där dom får vara och äta gräs då när jag är hemma och kan övervaka… Tar jag honan skillt äter inte hanen något och tar jag bort hanen äter han inget före honan är med så att mata dem olika mycket är svårt 😂 Undrar därför med Motion, har haft honan ute i sele på kvällarna och haft henne att hoppa omkring, gud vad lat hon är!!! Hur mycket/länge borde hon motionera per dag? Kan tillägga att de har fri tillgång till hö men det vägrar dom äta (provat olika sorter/märken)! Honan bara sprider omkring all hö… Till det får dom grönsaker ganska ofta & gräs (i hagen) varje dag (4-12h/dag)… Ibland ger jag även en sorts "mysli" mest för hanen som är så mager… Tacksam för tips? och idéer 😊

[fin_kanin]
0

Jag tycker inte att du ska ge grönsaker (som godis för dem) tills de äter hö ordenligt! Hö eller näringsrikt gräs ska vara ca 80 % av deras föda, gärna ännu mer. Dem är i hagen mycket, vilket är bra:-). Testa att hoppa hinder, gå i hård terräng så hon får jobba mycket med kroppen. Vädurar har lite lättare att lägga på sig;-). Muslin är onyttig men kanske funkar för att han ska lägga på sig, kanske du kan testa någon näringsrik pellets istället? Hmm svårt med att ge hanen mer mat, vet inte hur du kan lösa det. Istället för grönsaker kan du ge örter, det är bra för deras matsmältningssystem. Hoppas det löser sig★

Zofia89
0

De äter inte hö 😕 hanen kan äta lite men honan smular sönder allt och sen bajsar och kissar hon på det 😂 har försökt "svälta" dem till att äta hö men nix.. läste nu i en annan tråd om att riva äpple eller nåt som man blandar i så det ska jag prova 😊 morot får de kanske 1 gång i veckan och annars är deras grönsaker sånt som blir över här hemma.. ändarna från gurka, sallladsblad som blivit trötta osv så de får inga mängder sånt 😊 Har inte heller ändrat nåt i deras kost nu förutom att de börjat äta gräs och jag dragit ner på myslin så de har fått varannan eller car tredje dag av den… Hur länge ska jag ha henne att skutta? Idag var vi 2 varv runt huset med många protester påvägen och väl inne i buren la hon sig raklång på sida och såg lidande ut 😂

frejaspluto
0

Vi tar n promenad till min dotters dagis. Det är 10 min gångavstånd lätt och grönt på vägen dit. För honom tar det 25 min . Dit. 20-25 min hem. Ibland är vi ute i parken med min dotter i nga timmar tar med mig hö och vatten ibland koriander .

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Zofia89
0

Okej tack 😊 jag är ju lite rädd för att det blir för jobbigt då hon lägger sig på sida efter typ 5-15 skutt.. ibland är det svårt att få henne att fortsätta framåt… Enbart lathet?

frejaspluto
0

Vet inte hur erfaren du är på kaniner men ibland sitter våran kanin iakttar situationen efter det skuttar han nga meter sen samma sak igen ibland vill han bara ligga i gräset, brukar putta lätt på rumpan och säga framåt. Det går. Idag går han som en hund, men lite långsammare dock.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Zofia89
0

Jag är ingen kaninexpert men om jag ska motionera min kanin så går det ju inte att hon "bara vill ligga i gräset", hon iakttar inte situationen heller utan lägger sig ner med bakbenen rakt bak och påriktigt protesterar, puttar jag henne på rumpan skuttar hon ibland, ibland lägger hon sig bara bekvämare och vägrar röra på sig.. har inte tid att motionera henne tillräckligt om man med 3m mellanrum ska stå stilla i 15min före hon hoppar några skutt fram igen :/