Hjälp! under parning
Hej! Idag skulle vi para våra kaniner till våran första kull. Vi gjorde parningen igår och allt gick jättebra. Men idag när vi skulle para dem igen började honan göra konstiga läten och hoppade iväg. Vi hann inte heller låta dem para sig idag för hon började låta innan hanen hann para färdigt. Vad ska vi göra och varför låter honan sådär.
vi behöver hjälp akut
Om det är akut så ring veterinär.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Hon vill inte och då ska hon inte heller paras. Svårare än så är det inte!
Var hon villig och parades igår så är hon troligen dräktig.
#3 kan hon veta de på bara 1 dag?
om det blev några lyckade parningar är honan troligtvis dräktig. Min hona blev det bara 3 lyckade parningar, dock så fick bara dödfödda, men ja det räcker med bara en dag 😊

#4. Det är väl klart att hon vet! Lita på naturen och försök inte styra!!! Motfråga: Kan du veta om du är hungrig?
Hur gick det, blev honan dräktig? 🙂
#6 Motfråga: Kan du veta om du är gravid dagen efter oskyddat samlag?
"Det finns inga dumma frågor, bara dumma svar"

#8 Det kan jag så klart inte veta, men jag kan veta om jag vill para mig!
Vad är svårt att förstå med att en kanin (eller vilket djur/människa det än gäller) VET om man vill para sig eller inte? Vill man inte så ska man inte para sig. Annars blir det ju våldtäkt…
Du märker en månad efter parningen om hon blev dräktig. Man kan ju även, med respekt, kolla om hon är intresserad av hanen under de närmaste veckorna efter PARNING. Men vill hon inte så vill hon inte!
Sånt här gör mig rädd, på riktigt. Tycker att det borde vara fullständigt självklart för alla att vill man inte para sig så ska man inte para sig. Och definitivt inte tvinga någon att göra det.
#9 tänker då osökt på alla insimenerings"parningar" som görs på kor, hästar, grisar och andra djur…. Eller de fall där man betäcker ett sto som först surrats fast så hon inte kan sparka hingsten…. folk gör så fortfarande…. jag hoppas verkligen att man inte gör så i kaninvärlden utan låter naturen sköta sitt.
ingen kritik mot dig utan mer en vidareutveckling av din tanke. :)
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
#9 Du har rätt i det mesta du skriver. Du verkar ha mycket kunskap i ämnet, så det jag ställer mig frågande till är egentligen bara din aggressiva och nedsättande ton. Varför inte bemöta en ung tjej som behöver hjälp med sina kaniner på ett vänligt sätt istället för att dumförklara henne?

Mina svar #3 och #6 var till TS. De var väl inte otrevliga hoppas jag! Dock läste jag nog lite fort och tolkade frågan i #4 som hur kan hon veta att hon inte vill para sig när TS menade hur kan hon veta att hon är dräktig. Vilket hos så klart inte kan. Men hon kan ju veta att hon inte längre är brunstig. Så jag eldade upp mig lite där, det erkänns. Sorry!
Allt gick jättebra! Vi har nu 6 små kaninungar ❤️
Härligt! Grattis!
Grattis!