Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninungar-och-avel
Läst 961 ggr
Katti
0

Hur lång garanti?

Hur lång garanti lämnar ni uppfödare på era kaninungar? Om ni lämnar någon. Hur lång garantitid har ni som köpt kaninungar fått?

Frågar eftersom jag blir väldigt ifrågasatt av en kund och det känns olustigt. I mina ögon är det så att det kan hända många olika saker med kaniner, inte minst när de är unga, som har med yttre omständigheter att göra och inte att det var fel på kaninen de köpte. Jag tycker absolut att man ska lämna garanti en tid, men frågan är hur länge som kan vara rimligt.

frejaspluto
0

Jag vet inte om jag ska jämnfört med djurbutik och privata uppfödare. mm. Kändes inte att det fanns bra uppfödare som jag hittade det klickade inte med personen. Hittade en djurbutik med bra rykte, fin butik. Kunde allt förutom mata kaninen rätt. Beroende av pellets och gnagarmat. ( avvänjning, på ca ett par veckor) jag frågade och bad om nästan öppet köp. 30 dgr.kvitto och kikade på kaninen noga innan jag köpte till lin dotter. Veckovis kontakt, mail för att få det skriftligt. Min dotter och hennes kanin är bästa kompisar idag.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Peak303
0

Jag har inte satt någon direkt "tidsram" för garanti. Mer än att skulle kaninen avlida strax efter hemkomst på grund av ärftliga defekter/skador som uppkommit hos mig så erbjuder jag unge ur en annan kull (om jag har det). Har inte riktigt funderat ut någon direkt tid. Men tycker att2v-1 månad låter rimligt. 

Skulle det dock vara att kaninen avlider pga att köparen satt den för varmt/kallt mot vad jag som uppfödare informerat köparen av. Eller att köparen på ett eller annat sätt är orsaken till varför kaninen dött så går det inte på min "garanti".

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Storip
0

Jag har ingen direkt tid tills garantin löper ut. Mest att om kaninen avlider av något ärftligt, som man vet kommer ifrån släkten/medfött, ersätts man med ny unge. Medans om ungen missköts av ägaren och därav avlider, ingen ersättning med ny kaninunge.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

Pytteliten
2

Hur vet ni vad kaninen dött av? Det är ju ofta helt omöjligt att veta när det gäller kaniner, i alla fall utan obduktion…

Storip
0

#4 Tex bettfel, en ärftlig sjukdom. Eller om kaninen dör strax efter ankomst kan det bero på något medfött.

https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home

BlaCo
1

#5 Om kaninen dör strax efter ankomst talar det väl emot ett medfött fel?

Peak303
0

#6 Inte alltid. En vän till mig var med om en kaninunge som dog pga hur köparen hade gjort.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt