Kanin iFokus

Kanin

Etikettfärger-teckningar-och-raser
Läst 3124 ggr
Sagoskogens
6

Färgbestämning

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 6
Förhandsgranskning av bild 2 av 6
Förhandsgranskning av bild 3 av 6
Förhandsgranskning av bild 4 av 6
Förhandsgranskning av bild 5 av 6
Förhandsgranskning av bild 6 av 6

Hej!

Finns det någon, som är duktig på färger, som har lust att hjälpa mig att färgbestämma den här kullen? Är inne på zobel av något slag för två av dem, men vet inte om det är rätt? Den trefärgade har jag ingen aning om - hade det varit en katt så hade jag kallat den "sköldpaddsfärgad". Den svarta är kanske svart med wienerteckning? Den gula med gråa inslag? Vad kallar man en sådan färg? Tack, snälla om ni vill hjälpa mig på traven!

[Sockertoppens_kaniner]
4

1. Gul/blå japantecknad wienertecknad 2. Gul/blå japantecknad wienertecknad 3. Svart wienertecknad 4. Möjligtvis otter brun wienertecknad, men är inte säker. 5. Svårt att se på bilderna. 4 och 5 var lite svåra att se, kan du lägga upp fler bilder på dem? :)

Sagoskogens
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tack, snälla du! Detta med färgbestämningar är jättesvårt, tycker jag. Testar att lägga upp två bilder till av de båda "bruna".

Svado
2

Håller med om färgerna som nämnts, men tycker att nummer 5 kan vara:

Madagascar otter wienertecknad.

Linnea Adler
Hemmansägarens smådjur - uppfödning av kaniner & marsvin i hemmiljö.
Västerbottens Län - Storuman

Peak303
2

Tycker de två sista ser ut att vara otter brun/viltbrun.

Vilka färger är föräldrarna och deras föräldrar?

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Sagoskogens
1
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Tack, alla som kommenterat! Inser att jag verkligen behöver plugga på färgerna :-) Mycket spännande att få lära sig mer! Här kommer bilder av föräldrarna.

Peak303
2

#5: Har du papper på dem där deras färger samt släkt står?
Lättare att komma fram till vilka färger ungarna har då.

Ena föräldern är iaf blå wienertecknad och den andra kan jag inte riktigt tyda, men ser ut att den har japantecken?

-'  Malin Hultman

[Sockertoppens_kaniner]
1

Säger att båda är otter brun wienertecknad. :) Gudomligt söta kaniner! Blir så sugen… ;)

Sagoskogens
0

Ja, jag har papper (härstamningsbevis-ej officiella stamtavlor). Det är en halvsyskonparning). Kan tyvärr inte bifoga härstamningsbeviset här, eftersom det är utformat i Word. Ska kolla om det går att formatera till JPG. Så spännande detta och är så tacksam över er hjälp!  Mamma är benämnd som havanna, men osäker på om det är helt korrekt.

Sagoskogens
0

En annan bild av mamma Vilda, där hennes färg kanske syns bättre? Benämnd som Havanna i härstamningsbeviset.

[Sockertoppens_kaniner]
2

#8 Mamman är inte havanna. Viltisabella skulle jag säga. :) Här är en lejonhuvad som är havanna: http://www.kaninfarg.se/images/farg.havanna5.jpg

[Sockertoppens_kaniner]
2

#9 Kan också vara viltbeige eller otter beige. :)

Peak303
3

Stör mig på att benämningarna inte är korrekta i H-beviset..

Cream, vit med blå japanteckning, vit med nougat prickar osv. Är inga färger. 
Säger som #10.

-'  Malin Hultman

Sagoskogens
0

Förlåt! Råkade skicka fel stamtavla för den aktuella kullen! Här kommer den korrekta. Nej, nougatprickar vet jag inte heller vad det är (inte sett benämnt förut).

Tack för all hjälp!

Peak303
2

Måste bara få rätta lite på benämningarna så du inte skriver fel till de som köper dessa ungar, pappan är inte blå-vit med wienerteckning utan "Blå wienertecknad" då det vita är själva wienerteckningen. 

Sen kan en kanin inte vara både teddy och lejonhuvad då det är två olika pälsanlag. Sen är det bättre att du bara skriver lejonhuvad kanin och inte lägger till löwen då det inte heter så i Sverige. 🙂

Småtrollets Tiara tycker jag ser isabella eller viltisabella ut. Men de kaninungarna kan mycket möjligt vara viltbrun eller otter brun om båda bär på brun.

-'  Malin Hultman

Sagoskogens
0

Tack, snälla för dessa förtydliganden! Men vad kallar man då en lejonhuvad med päls som pappan? Vad är korrekt om man vill ange pälstypen? Ska genast ändra i härstamningsbeviset :-) Stort tack för hjälpen!

Peak303
1

Beror på hur han föddes, antingen är han dubbelmanad eller så är han enkelmanad. Det kan man enbart se då dem är små om dem får pälsen som en normalpälsad eller om det växer som ett V på ryggen. :)

Gissar dock på att ungarna är viltbruna om nu mamman är vilt. För ser inget otter eller white i H-beviset. :)

-'  Malin Hultman

Sagoskogens
0
Förhandsgranskning av bild 1 av 5
Förhandsgranskning av bild 2 av 5
Förhandsgranskning av bild 3 av 5
Förhandsgranskning av bild 4 av 5
Förhandsgranskning av bild 5 av 5

Hej på er alla, kaninfrälsta!

Ang. färgfrågorna om min kull (nu 3,5 veckor), så fick jag i dag till några bilder, där alla femlingarna sitter någotsånär stilla bredvid varandra :-) Tror att jag har otter x 2 (fast olika mörka; den ena med wienerteckning, gul/blå japan x 2 samt svart med wiener. Den ena ottern är jag osäker på-inga wienertecken, men skiftar i beige runt ögon och på benen och magen. Lägger in en bild på honom/henne ensam.

Försökte i dag könsbestämma, men gav upp då jag fick alla till honor :-) Behöver träna lite mer. Inväntar min säkra uppfödare, som kommer till helgen :-)

[Sockertoppens_kaniner]
2

#17 Håller med dig. Båda ottrarna är wienertecknade eftersom den ena har tydlig wienerteckning (+ blå ögon) och den andra har blå ögon. Blå ögon = wienerteckand. :)

Peak303
1

Nu har jag dock svårt att se de som ottrar då jag inte ser någon tydlig linje. Kan du fotografera deras mage? För en otter har en tjockare röd/brun linje mellan färgen och magfärgen. Är där ingen direkt linje är dem bara vilt.

-'  Malin Hultman

jossan84
1

Jag skulle säga att mamman är gul/brun japantecknad och tycker även att en av ungarna är det :)

Sagoskogens
1

Peak303: Ska kolla "otrarnas magar :-) Tack för alla intressanta svar!

farvendal
2

De röda linjerna på en otter behöver inte vara tydliga eller speciellt "tjocka" alls och på bruna kaniner kan det dessutom synas lite sämre. Så en tydlig bild på magen vore bra :) tycker den bruna färgen påminner mer om otter än viltbrun men de är ju väldigt unga och dessutom rätt fluffiga..

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

jbson
1

Helt bedårande söta!

[Sockertoppens_kaniner]
1

Tycker som #22 att deras färg är mer lik otter brun än viltbrun. Men, som sagt är de ju lite fluffiga. :)

[Älskamig]
0

Vad kul att se dig här, Sagoskogens! Moa här. Jag väntar ju på att Basil och Jo-jo ska få bebisar nu, så att jag förhoppningsvis kan få den efterlängtade hona jag så länge velat ha. 😊

mafif
0

Är det något vi kan stå till tjänst med så ber jag er kontakta mig  Malin på småtrollens kaniner. Tycker att man kontaktar säljare innan man lägger ut härstamningsbevis mm om något är fel. Tyvärr stämmer inte Annes uppgifter helt med våra så att ni alla är medvetna om detta. Tråkigt att ni hunnit svara henne för jag tror att ni vill väl. Mvh/Malin

mafif
0

Det är lätt att hitta vår hemsida./ds