Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1547 ggr
tiger tok
0

Efter kastrering

Vi kastrerade våran kanin hane idag 2/5 och veterinären sade att han var tvungen att vara inne ett dygn ( han är ute kanin) Men det jag tänker är att såret har ju inte läkt efter ett dygn, ska man inne buren ute fast under tak då så att det blir en steril miljö tänker jag, hur gjorde ni efter kastrering, hur länge ska dem ta det lugn (inte hoppa) osv? Tacksam för snabbt svar 😃

Cathérine
0

Inne inatt pga narkos, din kanin är fortfarande svagare pga detta, har behov av warm lugn omgiving. Då kan du också bättre hålla koll på honom: Dricker, äter han bra? 

Steril miljö kan du glömma, är bara sterila förhållande vid operation.

Nästa dag kan han som vanligt vara ute. Hos mig bodda hane på filt och hö (som bottenmaterial ) i 4 dagar för att inte irritera såren. Halm är hårdare och kan ´sticka´. Varje dag tittade jag om såren såg fina ut. 

Om kanin mår bra och bete sig normalt, kan han hoppa efter 1 vecka. För honor ska man vara försiktigare med hoppning.

Hoppas att din hane mår bra

frejaspluto
0

Hålla rent kan man , jag hade bara mattor ,som nu. Tog lilla handdammsugaren eller dammade varje dag 5 -6 dgr. Sen gick tillbaka damma varannan dag med mattorna och toaletten städar vi hur 1-3 ggr om dagen. Alltid 1 gång per dag. 2-3 ggr dagen blir beroende på hur länge och hur det ser ut på vårt schema.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

emms
1

Såret brukar ha läkt på en vecka, men kolla till det varje dag så det läker bra.

Att han ska vara inne första dygnet beror på att dom blir kalla under och efter narkos. Efter ett dygn klarar dom att hålla temperaturen som vanligt. 

Bor han i en bur upphöjd från marken (vanlig utebur)? Isåfall kan du städa den imorgon och lägga in filtar eller handdukar de första dygnen. Många andra material kan irritera såren. Blir bekvämare att ligga och vila på första dygnen om det inte är något som sticks. Sedan kan du köra på som vanligt. Har han våningsbur så stäng av till nedervåningen och ta även bort hus och sitthyllor under första veckan.

Se till så att han äter som han ska så ska det nog gå bra!

Jag skulle vänta 2-3 veckor med att börja hoppa. 5-7 dar i buren sen släpper jag ut dom i hagen kortare stunder. Men hoppning skulle jag vänta med lite till. Så får det läka helt innan man påfrestar kroppen med träning. Krävs mycket energi för att läka sår och återhämta sig efter en narkos 🙂

Emma

frejaspluto
1

Våran kanin var väldigt pigg och ovanligt glad , sade personalen . Alla kaniner reagerar olika. Du ser själv vad kaninen klarar av. Han fick vara hemma frigående som vanligt , kaninhemmet renare än vanligt. ,som jag skrev tidigare. Jag fick med och hade köpt eget cc Critical care, iutifall att kanin inte äter efter 24 h, tror jag att dom sa, kanske 12 h. Vi gick ut på promenad i sele efter två veckor.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

tiger tok
0

Han bor i vanliga fall i en utegård (kan ta bild idag) och då brukar han vilja sitta på sin bolåda och då hoppar han ju upp på den klarar han och såret det efter en vecka?😃

tiger tok
0

Han bor i vanliga fall i en utegård (kan ta bild idag) och då brukar han vilja sitta på sin bolåda och då hoppar han ju upp på den klarar han och såret det efter en vecka?😃

emms
0

#6 Efter en vecka (om det är läkt, det ser du ju själv) så är det helt okej att låta honom hoppa upp på sitt hus! 🙂

Emma

Cathérine
0

beror lite på hur stor din kanin är i förhållande till höjd bolåda men efter 1 vecka blir det säckert bra. Evt. kan du ställa en lite palle bredvid. Då kan han välja att hoppa först på den och sen på bolådan eller hoppa upp direkt ;)