Äter inte
Hej! I förrgår flyttade jag bye och Hage en bit flr att få friskt gräs (det var mest hål och lera kvar, haha) och de verkade glada. Nu är de ute mer och hänger alltid i nederdelen av buren (den har 4 gallersidor), det är ju bra. Men de har på två dagar inte bajsat alls (inte där uppe i alla fall) och inte heller ätit (ger dom pellets på morgonen och grönsaker på kvällen). Kanske överreagerar jag och de är bara ute mer. Borde man kanske dra ner på maten? Har haft ena kaninen i snart sju år och det har aldrig ändrats så här drastiskt,
Om de inte fanns något gräs i den förra hagen och du inte vant in gräs i deras kost har dom antagligen ont i magen.
Flytta bort dom från gräset snarast och ge bara hö och vatten tills de börjar äta och bajsa normalt. Brukar ta några dagar.
Gå gärna ut med dom i sele och tvinga dom att röra på sig så dom får fart på magen.
Gräs måste man vänja in sakta, helst över några veckor. Man börjar med lite sen mer och mer för varje dag tills de kan äta obegränsat av det.
De har känsliga magar och alla foderbyten måste ske sakta!
De kanske inte är lika hungriga när de äter gräs eftersom de tycker det är så gott men de borde röra grönsakerna tycker jag. Låt de gå på hö några dagar och vänj sedan in de långsamt med färskt gräs. 🙂
Emma