Pruta på kanin?
Om ni säljer kaninungar för lite mer, som ca 700-1000 kr och det finns köpare som tycker det är för dyrt. Hur förhåller ni er till det, låter ni de köpa de billigare eller är det priset som gäller oavsett vad? Bara nyfiken :)
HAr inte kanin men hoppar ändå in, jag skulle aldrig försöka Pruta eller låta nån Pruta på kanin jag köper/Säljer, dom är trots allt levande djur inte ett ting. ^^
~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~
*Medarbetare på Akvariefisk ifokus
Har heller inte kanin (bara tamråttor), men håller med föregående talare. Jag hade verkligen dragit öronen åt mig om en köpare försökte pruta, för om de inte har råd med någon extra hundralapp för kaninen, hur ser då ekonomin ut i övrigt? Vad händer när kaninen behöver veterinärvård? Finns det en ordentlig buffert?
Atria Rattery i Piteå, Norrbotten (finns även på facebook)
Medarbetare på The Sims i Fokus och Råttor i Fokus
Djur prutar man inte på. OM det inte är en väldigt specifik situation. T:ex att man är bekant med nuvarande ägaren och man vet om att djuret har diverse "problem" som kommer kosta pengar. Alltså, om jag ska köpa en hund av säg min moster och hon vill ha 5000:-, men jag vet att hunden har artros och dessutom kassa tänder som kommer kosta x antal tusenlappar per år, då tycker jag inte det är orimligt att vilja snacka om priset. Men det är i väldigt specifika situationer enbart. I allmänhet NEJ.
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Håller med er allihop! Jag brukar alltid säga nej när någon köpare försöker "pruta". Säg 1000 kr, det är int speciellt mycket för ett djur, och det är ju faktiskt inte själva klumpsumman i sig när man köper djuret som kostar i längden. Ibland får man höra att man är snål osv, men handlar ju inte om det.. Tack för era synpunkter, håller med er till fullo!
Jo, vissa djur är normalt att pruta på. Exempelvis hästar. Inget fel på det.
Men när det inte handlar om stora pengar så förstår jag att det känns lustigt, när skillnaden enbart är några hundralappar.
Vad gäller hästar handlar en prutning om flera tusen.
Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund
När det handlar om köp för så låga summor så är det inte prat om att pruta anser jag. Drar öronen åt mig om man försöker pruta på kanin, har de inte råd med en kanin för 700 kr hur ska de då ha råd att sköta den?
Skulle aldrig sälja till någon som prutar. Har man inte råd med priset, får man leta annan kanin.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Blir lite chockad, jag köpte ju min kanin för fullpris utan en tanke på att pruta över huvud taget, den summan för en renrasig kanin som jag betalade var klart rimlig. Men kom då att tänka på alla dessa stackars bondkatter som säljs för en krona osv…. det satte saker i perspektiv denna måndagskväll. tack.
Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.
Skulle aldrig pruta på en kanin ifall jag skulle köpa en!
Jag har ju lagt ner min uppfödning nu, men hade någon av köparna då prutat på någon av kaninungarna så hade jag direkt sagt ''Nej!''. Tycker inte att djur är något att pruta på, eventuellt kanske hästar då de kan kosta upp till flera hundra tusen (eventuellt miljoner.) Och har de exempelvis inte ''bra'' föräldrar, bra stam för övrigt osv.. inriden och så så tycker jag att det är okej. Men kaniner tycker jag inte det då det lätt blir ett djur som man bara köper för att det är billigt.
Mvh Lajksjös Kaniner
Accepterar en köpare inte mina priser, så får den glatt leta efter en annan uppfödare. Man prutar inte på levande varelser.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt