Varför dör kaninerna?
Under de senaste två åren har 5 st av mina kaniner dött oväntat.
Två av dem har plötsligt legat döda i buren på eftermiddagen, efter att tidigare på morgonen varit precis som vanligt… Tre av dem har jag dock sett dö, och det har varit exakt samma symptom: de har varit som vanligt under morgon/förmiddag, senare samma eftermiddag/kväll har jag hittat dem väldigt slöa och medtagna, andas långsamt, kan inte hålla uppe kroppen, ramlar ihop. Bakbenen verkar förlamade. Ibland har de sprattlat till vid något tillfälle. Magen känns bra, och helt normal avföring. Förloppet har gått snabbt, i två av fallen dog de innan jag hann till veterinären, i ett fall hann jag till djursjukhuset, veterinären hann konstatera att hon var väldigt, väldigt dålig, döende, och hon dog på undersökningsbordet.
Kaninernas ålder har varit mellan 9 veckor och 3,5 år. Två hanar och tre honor.
Flera kaniner har bott med dessa kaniner när de dött, men de mår bra!
Någon som har några teorier? Verkar ju som att det är samma sak de dör av?
Har du skickat in någon av kaninerna för obduktion?
Gnager dom på gallret i buren? Vet att många fåglar dött av metallförgiftning.. minns dock inte namnet på metallen.. zink?
Undrar samma som #1.. om inte så kan det ju vara en idé att göra det.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Oj, nej de har inte gnagt på gallret vad jag sett. Nej, jag har inte skickat in någon för obduktion.
Vad har du för typ av bur, är det kromat eller är det zink i gallret?
När på året har kaninerna dött? Bor de inne/ute? Vart i landet bor du? Det finns något som heter ungdjursförlamning som låter lite grann som det du nämnde, men det drabbar ju bara yngre kaniner, jag minns inte specifikt.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
Jag kan tänka mycket i stil med värmeslag eller feber när de verkar så "förvirrade", men det låter inte riktigt som RVHD utan känns som att det skulle ha en annan orsak. Har de bott i samma bur? Samma betesmark? Kan ju alltid vara något giftigt de ätit
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
#5 Det vet jag inte riktigt, men kan nog ta reda på det.
#6 De bor ute. De har dött under höst och vinter. Och den senaste dog nu, i slutet av april. Bor i Göteborg. Har googlat en massa, och det troligaste verkar vara att de drabbats av nosematos, symptomen stämmer på det.
#7 Värmeslag känns inte troligt, då de dött under höst, vinter, vår. .. Ja, de har bott i samma bur, men inte samtidigt. Buren står inte på gräs, utan jag har torv och halm. Så de kan nog inte fått i sig något giftigt. Jag misstänker nosematos, mycket tyder på det. Hoppas bara kaninen jag har kvar klarar sig! Hon trivs inte så bra med att vara ensam, men vågar inte skaffa ytterligare en kanin, som kanske också smittas.
Kan det vara nått i marken, luften där du bor? Hur får du dina kaniner? Uppfödare ? Hur aveln är osv. Ärftlig sjukdom ?
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#11 Vet inte, kanske kan vara? Kaninerna kommer från olika uppfödare, och olika raser på alla. En kommer från djuraffär. De uppfödare jag varit i kontakt med har inte råkat ut för liknande med sina kaniner, så tror inte det är något ärftligt. Utan troligast är väl att det är någon smitta i marken eller buren?
Mm, kolla upp hur bor du ? Lgh, med hyreslgh, lgh med bostadsrätt, hus som du själv äger med tomt kan du göra lite mer efterforskningar utan att det blir funderingar från andra håll. Anmäla det vidare om du misstänker ngt från marken. Du kan även göra det oavsett hur du bor. Du kan berätta vad som har hänt med dina kaniner.
Har du kollat upp vad du har för burgaller? eller kan du ta en bild? Jag ser om det är zinkgaller. Har ni byggt buren själv? Men om jag får se en bild på gallret så kan jag bäst avgöra om det är zink i, det syns oftast.
Den vanligaste förekomsten av Zink är som rostskydd på järn och stål. Vanligt voljärnät, fågelburar (och andra djur) foderskålshållare, spikar, fönsterbleck etc., är zinkgalvaniserad järntråd, rundjärn eller stålplåt.
Jag lägger min röst på någon typ av parasit.
Stämmer inte dessa symptom in ganska bra?
http://veterinaren.nu/kanin/sjukdomar/infektioner-och-parasiter/invartes-parasiter-kanin
#9 Såg nu att du själv misstänker detta, missade det inlägget först
Ja, parasiter är ju ofta inte så enkelt som man kunnat önska att bli av med men om de alla har bott i samma bur så skulle jag tagit och skrubbat och descinfekterat den ordentligt och hoppas på det bästa. Och om det skulle hända något med din sista kanin/du skulle ha en ny kanin… Bränn den och skaffa dig en ny bur.
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Ja, just det parasit kan det va, städa i ditt hem och buren bränn och släng!
Nu har jag inte läst alla inlägg i detalj men så här gick det till hos mig så 15 av mina 20 kaniner dog inom loppet på några månader. Jag hade en kanin ute på foder och när hon kom hem levde hon inte mer än ett par dagar kvar att leva. Hon blev svagare och förloppet gick snabbt. Skickade in henne till SVA för obduktion. Obduktionen tog sin tid o när jag märkte nästa kanin bli sjuk, åkte jag till veterinären. Samtliga kaniner behandlades med antibiotika i hopp om att detta skulle hjälpa. Tyvärr… Obduktionen visade sig att kaninen led av Coccidios (stavning…) Var ett par gånger inne hos vet.akuten och dessa gick inte Heller att rädda. Gjorde allt jag kunde. Varje kanin isolerades. Sprite händerna mellan varje kanin osv. Tyvärr klarade de inte sig! Så obduktion är det allra säkraste. Då får du reda på det mesta! Lycka till!
Hur går det?