Få dem rumsrena igen?
Messi & hailey har bott ute i boden med Zelda nu i 1,5 vecka.
Men de bajsar och kissar överalt och när de gör tunnlar i spånen blandas allting och ja det blir överallt = svårstädat.
Messi & Hailey var duktiga på att gå på låda inne.
Tips hur jag kan få dem rumsrena igen? Har spån i lådorna, som de är vana vid, men itne ens det fungerar. Provat lättströ tidigare men nix det vägrade Messi inne.
Honorna är inte kastrerade men Messi är. Zelda var inte rumsren innan bara de andra två. (honorna kommer ej kastreras)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har torv i mina lådor och tycker det funkar bra och är billigt i längden då en bal räcker ett bra tag.
Har tidigare haft toa-lätt, vanligt spån men tycker som sagt att torv funkar bra.
När mina kaniner byter bur eller något då de måste hitta en ny "bajs plats" så tar jag en liten spade och lägger i kiss och bajs i lådan och gör rent sedan där jag tog avförningen och upprepar så tills de går på lådan.
Om de har ett speciellt hörn eller ställe där de bajsar/kissar så kan det vara smart att ställa lådan där. 🙂
Mvh Fijah!
Fridamanheij.blogg.se
#1 Torv har jag i grävlådan åt dem :) Men de bajsar inte mer där :/
ja det blir svårt för mig, eftersom det är tre kaniner som bajsar och kissar överallt och gräver runt det :(
De har inget speciellt ställe. De bajsar som sagt överallt och kissar överallt :/
Annars har jag gjort så :)
Du kan inte ta in buren i ladan någon dag?
Jag gör alltid så om jag byter rum eller liknande att de får bo i buren i någon dag eller två så de börjar bajsa och kissa där. Då brukar de fortsätta med det också.
Om du inte behöver buren till någon annat kanske det hade varit värt att testa. Beror ju på hur Zelda reagerar på det med.
Svårt att träna dom som man hade gjort i en bur när det är så stort…
Kanske hade gått att minska deras yta några dar med och träna upp dom där igen (typ kompostgaller). Men beror ju som sagt på hur Zelda skulle reagera med.
Emma
#3 nej de kan inte bo tre stycken på 150x60 :/ Blir svårt att sätta upp det stabilt på spån tänkter jag hmm. Klurigt. Zelda kan bo på mindre. Gjorde det med flizan
De går väl att dem bor så i ett par dar bara. Min ena kanin både bara i ovandelen av sin bur i en 3 dagar för hagen gick i sönder.
#5 Nej. 150x60 är på tok för trångt, och stor risk för bråk.
Det är dock inte samma sak som att låta 3 kaniner bor på så liten yta. Dessutom olaglig yta. Och kommer ändå inte kunna ha inneburen där, så kommer tyvärr inte hjälpa
Okej. Är dina kaniner inte kompisar? tänkte om dem var det kanske de skulle gå.
#7 Jo det är dem, annars hade de ju inte bott ihop.
Men på så liten yta, är det stor risk för bråk eftersom de bor så tätt inpå varandra. Tre kaniner, tre gömställen mm, inte många cm yta kvar då.
Och som sagt kan de ändå inte ha inneburen ståendes kvar. Så kommer tyvärr inte lösa problemet.