Sågspån?
Vi har precis hämtat våra nya kaniner och uppfödaren tyckte inte att man skulle ha sågspån i buren. För vår gamla kanin har vi alltid haft sågspån. Vad vet ni om att man inte ska ha sågspån/hyvelspån i buren. Vet ni något annat som man kan i i bottnen?
Kutterspån menar du? Det fungerar utmärkt.
Annars finns: Torv, easyströ, lättströ t.ex :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Vi har släta mattor för det är lättare och städa det tycker vi. Vår kanin har stort nästan 5 meter . Med kompostgaller . Där går vi låda från Ikea 20 kr. Hans toa. Resten två breda mattor. Plus kanintillbehör.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
i min bur som jag har inomhus så har jag en handduk/filt i botten sen så har jag en stor toalåda (ca 45cmx30cm) som jag har toa-lätt i! mycket enklare att städa och hålla reda :)
Kutterspån (av barrträd) innehåller ett ämne som belastar kaninens lever. Man märker inget på kaninen när den har spån i buren men det ökar riskerna om kaninen måste sövas då narkosmedlet också belastar levern. Därför är det bättre att välja ett annat bottenmaterial. Själv använder jag Toalätt. Det är dammfritt, håller borta lukten bättre än spån och är lätt att städa. Tränar du kaninerna till att bli rumsrena kan du ha en mjuk filt i botten och bara strö i toalådan.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Tror ni att kartong funkar?
#4 jag håller inte med om att toa-lätt är lättstädat samt stinker ;) Finns olika kutterspån :)
Toa använder jag kattsand,
#7 Kattsand är dock inte bra för kaniner eftersom det dammar och många är klumpbildande (syftar på sandsand nu)
#4 Är spån inte bra? Jag har nämligen det i hela buren.. Det är granngårdens 25 kg spån
R.I.P. Anton 💔
#9 Finns olika slags spån, men gissar att du syftar på kutterspån.
Jag ser inget fel med spån så länge man väljer ett som inte dammar jättemycket och försöker hitta som inteär från barrträd (dock inte lätt, jag väljer som dammar så lite som möjligt)
Haft det alla år till kaniner, aldrig märkts något annat än på de få som har haft dammallergi/överkänslighet.
#10 Jo Kutterspån är det nog ja Jag tror inte det dammar så mycket, iaf inte när det väl lagt sig. Får kolla vad det är i Edit: det är denna men hittar inte något där det står innehåll http://www.granngarden.se/Sortiment/Lantbruk-%26-Skog/Strömedel-%26-Stallmattor/Strömedel/Kutterspån/p/1196500_BASE
R.I.P. Anton 💔
Det är många som använder kattsand. Just denna saxar inte , dammar inte ens.
#12 Jag har hört att så länge det inte är klumpbildande så är det okej, men har själv inte testat det
R.I.P. Anton 💔
#12 Då är det ingen sand, all kattsand dammar. Vad heter den du har?
Betyder inte att det är bra, just klumpbildande och sandsand är farligt för kaniner.
#13 Och inte dammar, men dammar gör all sand, då får man ha toa-lätt, ökoplus istället, för sandsand.
Jag använder toalätt och lättströ/kutterspån blandning. Toalätt funkar sådär, luktar mycket. Men är å andra sidan billigare. Rekommenderar lättströ om jag väljer mellan dem🙂
Här finns fakta: Funkar länken? Har nyss lärt mig hur man gör, hehe🤪
Tigernio eller tigernio crystals. Zooplus
#16 Vilken av dem? Den tigerino som jag just sandsand dammar massor och klumpbildande.
Crystals vet jag inte om jag vågat ha till kanin, om de får det på bajset och sväljer det :/
#9 Spån fungerar, men det ska inte vara av barrträd och det vanliga kutterspånet brukar vara tall. Spån av lövträd brukar vara dyrare och se annorlunda ut. Det är farligt om kaninen måste sövas, men levern återhämtar sig inom en månad om man byter ut spånet. Du kan läsa mer här.
Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.
Om toalätt inte var så dyrt hade jag alltid använt det. luktar fräscht och är lättstädat. men jag har spån i toan istället. det funkar :) man kan ha det i hela buren om man vill
Tror jag ska lägga i sågspån nästa gång jag städar buren efter att ha läst era kommentaren plus att min gamla kanin som blev 9 år hade sågspån hela sitt liv och mådde bra av det ;)
Vet någon vad granngårdens strö innehåller?
R.I.P. Anton 💔
Spån är superbra med men jag vägrar för våran kanin är långhårig, det fastnar överallt spån i lgh. Ska försöka köpa kutterspån. Eller annat. Lättare bära hem. Här finns det bara stora liter i kattsand. Astungt och bära. Kan beställa online försig också. Ibland är inte hjärnan med när man handlar nätet eller i butik.
#22 kutterspån fastnar med lätt på långhårig. Vilken spån har du haft nu? Lättströ från granngården är bra :)
#23 , du är gullig Fridaaaa, Ahhaa,kutterspån med…. 😕, Jag vet inte jag fick den av min granne som hade 20 liters soppåse och spånet ligger fint och kompakt. Väger bly, Dom har flyttat. Det står liksom inte någonstans på påsen. Dum nog att jag inte frågade . Lättströ, ska jag prova.