Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 2017 ggr
Snöflinga
0

Bettfel - dra ut tänderna?

Vår kanin har bettfel och tänderna växte jättemycket. Får veterinär rekommenderade att dra ut framtänderna. Alla 4 framtänder drogs ut förra våren. överkäken har det kommit två tunna tänder som växer lite och knäcks efter hand. 

Men i underkäken har det nu kommit två nya riktiga tänder som  växer som bara den. Vi har varit hos veterinären igen och fått dom kapade, men dom  växer ju ut igen. Vad ska man göra?

[RC1393]
2

Jag rekommenderar alltid avlivning vid bettfel. Finns ingen som helst garanti att kaninens baktänder inte krånglar och jag anser att bara veterinären vinner på att dra ut framtänderna. Kaniner är gjorda för att gnaga och det är omöjligt utan framtänder. De är dessutom duktiga på att dölja smärta så det är sällan man vet om att de faktiskt har ont, även om de ger sken av annat. 

Kaniner har för övrigt sex framtänder, fyra i överkäken  och två i underkäken.

taxidriver142
0

Jag anser att man ska avliva endast om kaninen har svåra besvär, smärta och svårt att äta. Enligt min erfarenhet kan de flesta bettfel bli betydligt bättre med lite tålamod och god omsorg.

Snöflinga
0

Ok. Men nu har vi redan dragit ut framtänderna som veterinären sa. Vad är god omsorg? Ska vi minska pelletsen? Maskroser och grönsaker äter han inte men han gör väl det om han ät tillräckligt hungrig antar jag. Hö ät er han lite.

sannadetejag
0

Min kanin har bettfel enbart framtänderna, detta har kollats upp hos en veterinär noga. I börja så åkte vi till veterinären och klippte och slipade tänderna, men  detta är stressande för kaninen, så vi blev helt enkelt upplärda av veterinären att klippa och slipas så nu gör vi detta själva i hemmiljö och det funkar hur bra om helst. Avlivning var inte att tänka på då Lowe som min kanin heter är otroligt levnadsglad och äter och gör precis som "vanliga" kaniner förutom att tänderna växer fel. Hade han lidit så hade självklart detta inte pågått. 

Så jag tycker du ska prata med din veterinär och se om dom kan lära dig att fixa tänderna själv.

[RC1393]
4

Tänderna ska absolut inte klippas på kanin, de ska filas ned. Klipps de är risken stor att osynliga sprickor i tandroten uppstår som såklart gör väldigt ont för kaninen!

Att kaninen äter dåligt med hö är också ett tecken på att något är galet. Kaninen ska äta minst 80 % hö dagligen. Hö är svårare att äta än pellets, därför väljer kaniner som har svårt att äta bort höet före pelletsen.  Kaniner döljer smärta oerhört bra så det är svårt att se om de har ont, vilket de kan ha även om de verkar levnadsglada.

Snöflinga
0

Vad använder ni för verktyg för att slipa tänderna själva? Det känns som om det är det vi måste lära oss att göra. 

Och ska man tvinga honom att äta annat än pellets? Han äter lite av höet, men är tokhungrig när det är matning. 

I övrigt verkar han pigg och glad.

sannadetejag
0

Vi fick en fil av veterinären som vi använder.  Min kanin är oxå lite si å så med hö men när han inte äter å mycket så brukar det betyda att det är svårt att få tag på höt i höhäken så då brukar jag lägga en tofs i buren å då går det bättre. Så gör jag :)

iWontBite
0

Om kaninen inte har några framtänder kvar så ska du inte ge pellets, eller i så fall så måste du dela upp pelletsen i små delar. Precis som hos oss använder kaninerna framtänderna som "kapare" för att dela upp mat som är för stor för att få in i munnen i mindre delar, innan kindtänderna maler ner den så att den går att svälja. Därför kommer du behöva skära upp/klippa till all mat du ger honom i tillräckligt små bitar att han kan få in dem i munnen utan att behöva kapa själv, så ska hans aptit nog bli mycket bättre.

Tyvärr verkar det ju som att veterinären drog ut hela tandroten eftersom tänderna växer ut igen :/ Har du ringt till veterinären och nämnt det? Trots allt har de inte gjort sitt jobb ordentligt och då kanske de är skyldiga att hjälpa dig att fixa det.

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

BaltizSimbaLukas
2

Jag märker att det är ganska blandade åsikter om detta.

Min kanin Simba (profilbilden) har bettfel som gör att han inte kan gnaga och att framtänderna blir långa, men han har inga problem med kindtänderna. Han har lätt för att äta pellets, hö och i stort sett allt annat, bara man ger honom plockat gräs och växter. Och grönsaker, frukt och annat i så små bitar att de får plats i munnen utan att behöva bitas av.

Vi åker till en smådjursveterinär och klipper tänderna, för han har förklarat de olika för-/nackdelarna vid slipning och klippning och anser att det är bättre att klippa.

Så länge kaninen inte lider av sitt bettfel, alltså att det gör ont eller att den inte kan äta själv alls, tycker jag inte att den ska få leva. Det enda som krävs är några extra minuter för att skära upp maten.

Det är min åsikt! :)

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

farvendal
2

Det är inte alltför ovanligt att tänderna växer ut igen efter en tid. Att dra ut dem igen känns ju vettigare än att fila ner dem hela tiden eller riskera att dem ska gå av.

Jag skulle aldrig dra ut tänderna på min  kanin, det skulle kännas egoistiskt. Man måste se det hela ur kaninens perspektiv och inte tänka på sig själv, hur gärna man än vill behålla sin älskade vän. Nej, avlivning it is.

Att fila framtänderna lite med en nagelfil eller dylikt är okej, men man ska ABSOLUT inte hålla på att klippa själv. Det är varken lämpligt eller lagligt!

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

Snöflinga
0

Vi delar inte pelletsen, utan han äter med god aptit och har gjort det ett år nu. 

Veterinären har tittat på honom och var förvånad att tänderna växt ut igen. Vet inte om jag kan kräva att han drar ut dom igen, men jag tänker att det kanske inte är så bra för den stackars kaninen att gå igenom det igen. Kanske mer risk att käken skadas. 

BaltizSimbaLukas: Hur gör du med hö? Klipper du små bitar? Hur långa? 

Känns lite ego också att avliva. Som om vi inte orkar lägga tid och pengar på honom längre :( 

Fila med nagelfil? Det blir ett fasligt filande på stackarn. Veterinären har en typ mini vinkelslip som han kapar dom med och sedan filar ner en bit. Känns som om man behöver ett liknande verktyg. Finns kanske något till borrmaskinen?

farvendal
0

Menade inte att du ska fila tänderna, men det är den nivå av egenvård som kan anses vara okej..

Om du inte vill avliva så röstar jag som sagt för att ni drar ut tänderna igen. Eller opererar bort snarare.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

BaltizSimbaLukas
0

#11 Nej, han klarar det bra själv, antagligen för att vi har så smalt (alltså tunna strån) hö. Men veterinären har sagt att om han får svårt att äta hö så ska vi klippa det.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!