Allmänna frågor
1. Kan man ha 2 honor ihop? 2. Om inte varför? 3. Ska man kastrera även en hona? 4. Hur många kaniner har ni som bor i lägenhet?
Ja man kan ha honor ihop. Båda bör kastreras om de insta ska användas till Avel, då risken för cancer för Kaninhoppning är väldigt stor
R.I.P. Anton 💔
Fick nämligen höra att man inte ska honor ihop heller på grund av att de bråkar därav frågan. Men då vet jag att det är ok.
#2 vad jag har hört ska det vara det ja. Men alla individer fungerar inte tillsammans.
R.I.P. Anton 💔
Så är det med alla djur arter.
Man kan ha honor ihop. Allting hänger på personkemi, yta och så. Jag har haft flera honpar och har två honor ihop nu med kasterad hane. Bor ej i lägenhet men de kan ju skilja mycket i storlek
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Bor på nästan 100 kvm. Burarna på 120 cm x 60 cm under mått minst har jag tänkt per 2 kaniner.
#6 120x60 är litet på två kaniner, vad lagen än säger. Jag räknar alltid minst 1 kvm per kanin om de ska gå ihop (undantagsvis ungar 8-12 v gamla), brukar vara lugnare och stabilare i paret/gruppen då. Gärna större om så är möjligt.
#6 Minst 150 bur tycker jag till 2 kaniner.
Och eftersom du bor så stort har du ju plats för mycket större, ska du ha två kaniner tillsammans krävs betydligt större.
Hur stort krävs då fridaaaa? Om 2 bör tillsammans?
#9 Lagligt sätt får man ha 2 dvärgkaniner på 120x60.
Men jag rekommenderar minst 150-160x60, helst ännu större. Egentligen minst 1,5-2kvm. Men är mitt personliga tycke :)
Om man ska ha 3 kaniner tillsammans. Hur stort behöver dom då Fridaaaa?
#11 Om det är dvärgkaniner, rekommenderar jag minst 4-5 kvm.
Mina tre bor på 7-8 kvm :)
Bra då vet jag för framtida tänk.
Jag hade två kaniner på ca 3 kvm, nu bor den ena ensam där. Om vi skaffar en till så kommer de nog få lite mer plats.
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!