Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 525 ggr
Misscat
0

Allmänna frågor

1. Kan man ha 2 honor ihop? 2. Om inte varför? 3. Ska man kastrera även en hona? 4. Hur många kaniner har ni som bor i lägenhet?

Katniss
0

Ja man kan ha honor ihop. Båda bör kastreras om de insta ska användas till Avel, då risken för cancer för Kaninhoppning är väldigt stor

R.I.P. Anton 💔

Misscat
0

Fick nämligen höra att man inte ska honor ihop heller på grund av att de bråkar därav frågan. Men då vet jag att det är ok.

Katniss
0

#2 vad jag har hört ska det vara det ja. Men alla individer fungerar inte tillsammans.

R.I.P. Anton 💔

Misscat
0

Så är det med alla djur arter.

Fridaaaa
0

Man kan ha honor ihop. Allting hänger på personkemi, yta och så. Jag har haft flera honpar och har två honor ihop nu med kasterad hane. Bor ej i lägenhet men de kan ju skilja mycket i storlek

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Misscat
0

Bor på nästan 100 kvm. Burarna på 120 cm x 60 cm under mått minst har jag tänkt per 2 kaniner.

[RC1393]
0

#6 120x60 är litet på två kaniner, vad lagen än säger. Jag räknar alltid minst 1 kvm per kanin om de ska gå ihop (undantagsvis ungar 8-12 v gamla), brukar vara lugnare och stabilare i paret/gruppen då. Gärna större om så är möjligt.

Fridaaaa
0

#6 Minst 150 bur tycker jag till 2 kaniner.
Och eftersom du bor så stort har du ju plats för mycket större, ska du ha två kaniner tillsammans krävs betydligt större.

Misscat
0

Hur stort krävs då fridaaaa? Om 2 bör tillsammans?

Fridaaaa
1

#9 Lagligt sätt får man ha 2 dvärgkaniner på 120x60.
Men jag rekommenderar minst 150-160x60, helst ännu större. Egentligen minst 1,5-2kvm. Men är mitt personliga tycke :)

Misscat
0

Om man ska ha 3 kaniner tillsammans. Hur stort behöver dom då Fridaaaa?

Fridaaaa
0

#11 Om det är dvärgkaniner, rekommenderar jag minst 4-5 kvm.
Mina tre bor på 7-8 kvm :)

Misscat
0

Bra då vet jag för framtida tänk.

BaltizSimbaLukas
0

Jag hade två kaniner på ca 3 kvm, nu bor den ena ensam där. Om vi skaffar en till så kommer de nog få lite mer plats.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!