Dvärgvädur hoppa över?
Nån som varit med om att en dvärgvädur hoppat över kompostgaller? Har precis fixat färdigt Tiger kompostgaller"bur". Tanken slog mig nu att han kanske kan rymma? Han river sönder mina väggar, så han får tyvärr inte vara lös. Behöver isåfall tips? på hur jag lättast förhindrar honom från att rymma.
MVH Erika :)
Min kanin tar sig över (dock blandning mellan lejonhuvad och dvärgvädur). Testa när du är hemma annars i början.
Min dvärgvädur tog sig inte över, men en hoppkorsning jag har nu hoppar enkelt över. Om man är rädd för att de ska hoppa över kan man ställa de på högkant :)
Min dvärgvädur hoppade över, hon har dock aldrig gjor det förutboch är tre år, men bust denna gång var hon väldigt stressad och sen hoppade hon över :) vill du ha högre galler är det ju bara att ställa de åt andra hållet, då blir den högre❤️ Lycka till kram❤️
Även om de inte klarar hoppet kan de lista ut hur de hoppar högt upp och klättrar den sista biten eller liknande. Men ställ gallren på högkant så är risken mindre ^^
//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015
jag har haft dvärgvädur som kommit över
Messi gör utan problem. Zelda lyfter istället
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ja, de kan det. Men vissa är listigare och lyfter upp kompostgallret från golvet och kryper under. Svårt att "ankra" inomhus.
Jag har haft kaninunge (av angora) på ca 4-5 veckor som hoppade/klättrade ur kompostgallerbur. Senare rymde hela kullen (när de var runt 6-7 veckor). Och en av ungarna jag sparade fortsatte med detta beteendet, trots att jag hade säkrat taket (en gång, när han var 5-6 månader, tror jag att han tog sig ut genom en springa på under 1 dm, det fanns inget annat ställe han hade kunnat ta sig ur).
Så har de lyckats en gång så lär de sig att det går. Gör du en fyrkantig/rektangel formad bur så kan du ju fästa kompostgaller som tak.