Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1295 ggr
jentrjenny
0

Hur borstar ni?

Fick hem min dvärgteddy igår. Så himla söt! Men han har lite svårt att sitta stilla när jag ska borsta honom… Har ni några bra tips? för att få honom att sitta stilla och tycka att det är en trevlig stund?

Trebit
1

Nu har jag ingen teddypälsad kanin, men min dvärgvädur har lång och tjock päls som gärna tovar sig så henne borstar vi. Jag brukar göra så att jag sitter på golvet och klappar henne en stund tills hon ligger bekvämt och tycker det är mysigt, då byter jag till att fortsätta klappa och klia huvud och öron med ena handen samtidigt som jag borstar med andra. Så länge hon blir klappad på huvudet så ligger hon still och låter mig borsta. En teddykanin lär väl behöva borstas överallt dock,  inte bara på ryggen och rumpan, men det kanske är en början?

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

jentrjenny
0

Ja så har jag gjort och det funkar bra, han sitter still nästan hela tiden men problemet är att jag inte kommer åt överallt :/

Irmelinis
0

Jag ställer min dvärgteddy på en handduk på ett bord och ger honom nåt gott att äta. Håller med ena armen runt om honom så han inte ska sticka och kammar med andra handen. Hakan brukar jag få lyfta upp så att jag kommer åt pälsen på bröstet. Tovorna brukar vara värst runt svansen och bakom öronen.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

frejaspluto
0

När han är trött , tar vi upp honom i famnen och borstar. Sen lyfter jag honom så han står på bakbenen dotter håller honom. Så vi kan borsta på magen. Om vi gör detta när han är pigg vill han bara leka och busa! Han är som en klocka man vet när han är trött. Vi borstar 3 ggr i veckan eller så fort min flicka har varit ute med honom då är det bra om man kan borsta bort smuts.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

jentrjenny
0

Smart att välja tillfällen då kaninen är trött! Känner inte riktigt min än så får undersöka vilka tider han är tröttare/piggare. Men "sprätter" inte era kaniner till när ni borstar? Alltså blir rädda och försöker hoppa där ifrån?

frejaspluto
0

Han vill ju , hoppa ned, men jag ser att han är trött, jag pratar med honom kommunicerar och säger att jag ska borsta och det går snabbt. Sen får du hoppa ned. Jag märker att han vill hoppa och snabbt säger jag - Nej, snart. Eller så får han nått och äta vill oftast inte för han är pömsig. Vi säger nog -Nej , två-tre ggr sen ligger han still. Konsekvent . Det gillar vi vuxna , djur och barn, 😅😅😅

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Wilmarabbit
1

Borstar alla mina kaniner för att det är så himla bra träning, Så jag brukar ställa dom på ett bord och ge dom något att äta. Korrigerar dom om dom flyttar på sig. Sedan är det bara att nöta nöta nöta och till slut lär dom sig att dom ska vara stilla, Annars kan du hålla i honom samtidigt som du borstar 🙂

Kolla gärna in bloggen Regnbågehttp://nouw.com/wilmajRegnbåge

Ballong http://terabitiaskaniner.weebly.com/ - Hoppkaniner i Västra götaland Ballong

jentrjenny
0

När jag försöker korrigera eller "hålla fast" honom blir han bara sur/rädd och stretar emot ännu mer :/ så jag får typ låta honom äta samtidigt som jag håller en hand på huvud och klappar och typ skyndar mig att borsta medans han sitter stilla och äter. Funkar sådär :/

Maleficum
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu gäller det inte borstning utan klippning.

Men min angora brukar inte gilla att sitta still om man inte gosar med honom (och eftersom han är blind vågar jag inte ha honom på bord).

Bäst är om jag har hjälp av någon som kan gosa med huvud och öron på honom samtidigt annars får man försöka växla mellan att gosa och klippa lite när jag är själv. För att nå magen brukar jag ha honom på tvären över mina ben för då kan man komma åt om man själv särar på sina egna ben, brukar, om man är försiktig, kunna lägga honom lite halvt på sidan då också så man lättare kommer åt.

Sen har han lite knasiga idéer för sig så ju konstigare han ligger desto lättare har han att ligga still så lägger man ut bakbenen så de hänger ner från sidan av benen kan man pilla med dem utan att han rycker en massa (han får tex tovor mellan tårna som måste klippas). Däremot går det absolut inte att ha godis eller mutor för då blir han för koncentrerad på att leta efter det istället för att ligga still :P

Man får experimentera lite på vad som funkar. Har hållit och gjort lite annorlunda med alla mina angoror jag haft genom åren för dem har alla reagerat olika och tyckt om eller hatat olika saker. Några har lätt korrigering och envishet funkat på och andra har trixande och lockande funkat bättre.

Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu

ra-17
0

Har en hermelin men när han fäller borstar jag honom i princip varje dag. Tar upp honom i knäet (går ut också) o sen sitter han i mitt knä och så borstar jag och kelar honom. Brukar oftast vara på dagen för då är han rätt seg o gillar att vila. På kvällarna är han väldigt pigg så då gillar han inte att sitta i knäet.