Gå ut i koppel
Jag har en kanin som absolut inte gillar att bli buren eller håld. Han kommer ofta fram och är nyfiken min vill bara bli klappad om han får godis. Hur ska jag få på honom selen utan att traumatiserade honom?
Jag lockar med annat, så att hans fokus är riktat åt annat håll. Till exempel hö, tomat eller knäckebröd
R.I.P. Anton 💔
Ja locka med något som han verkligen gillar.
Min kanin är iofs väldigt lätt att bära och hålla och allting sånt där men hon gillar verkligen banan och om hon ser en torkad bananchips bit eller en banan så blir hon som hypnotiserad och gör vad som helst, samma med en kruka med någon ört som basilika eller citronmeliss.
Det är så kul för de att komma ut i sele, iaf för min kanin så vi får hoppas att du kan få på selen och få komma ut och sen kanske din kanin kan förknippa hela situationen med att få på selen som något roligt och trevligt och då blir det nog lättare också.
Tuva fick sele för några dagar sen och när jag satte på den så bara frös hon på golvet och låg helt stilla i 1 min och sen lyfte jag ut henne i gräset och då bara tjoho JAA, började hon lukta och skutta och allting var så roligt och nu är hon jätteintresserad av selen och vill att man ska ta på den så vi kan komma ut och gå.
Så hon har börjat förknippa den med något roligt nu.
Här är hon på språng i sin sele
Vad har du för sele?
Har du en sele som är " lätt och snabb" att sätta på?
Jag har en som har två knäppen så man tar på den väldigt fort så hon märker inte direkt när man ska ta på den för den är inte krånglig eller vad man ska säga. Det är en bröstsele.