Lukt
Har för tillfället inneboende dvs mamma o hennes bäbisar o mejl. Har halm i botten på buren. Städar varannan dag. Hela buren. Ändå luktar det skarpt, fränt, söt o distinkt doft på en och samma gång. Vad är felet?
Halm suger inte upp urin, så det kan vara därför det luktar. Har du testat att ha spån under halmen?
Testar det. Det var hen som äger kaninen med ungar som sa att det var tvunget att vara bara halm. Varför vet jag inte. Tack för tipset o hoppas lukten försvinner.
Det var konstigt, normalt sett brukar man alltid ha något under halmen just för uppsugningsförmågans skull. Hoppas det blir bättre.
Hen sa att det var bäst för ungarna så. Har inte hört talas om att det bara ska vara halm så jag är själv förvånad. Men har inte haft med kaninungar att göra innan så tänkte att det hade med debatt göra. Men som sagt provar kombinationen spån halm.
Är dina kaniner kastrerade ? Det luktar intensivt , med okasterade kaniner, urin o övriga dofter. Du får ta städa ur buren med allrengörning och lägga på nytt. Jag har mattor och en låda från Ikea som toalett. Kanske lättare och göra rent.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#5 Svårt att ha ungar med en hona som är kastrerad, så du kan utgå från att de inte är kastrerade😉
Haha läste konstigt! 😊 Man kan kastera efteråt eller inte och välja när man har kull.
#7 Ja, fast inte om honan är kastrerad.
Trött i bollen är jag idag 😄 Jag skulle rekommendera städa ur buren med allrengörning,
Har städat med allrengöring flera gånger o desinfektionsmedel. Hjälper inte. Spån i botten fick det bli nu o så en toa i ett hörn blir det. Får jag se om det luktar mindre distinkt.
Ok, skumt. Mm. Tänker så det knakar, vad mer man kan göra…
Har du tagit färsk citron och gnuggat?
Det ska jag testa. Tack för tipset.