Tuggar på sladdar
Så jag har två utekaniner, men kommer att ta in dem förhoppningsvis till slutet av sommaren och låta de gå fritt. Nu kommer jag till min fråga, hur gör ni med era innekaniner som går fritt att få dem så de ej kan tugga på sladdar? Batman har redan lyckats bita sönder mina hörlurar, så hur gör ni för att göra så de ej kan tugga? Har ni något över/på sladdarna eller sätter ni upp dem? Tar emot all hjälp jag kan få
Sladdskydd eller har dem i rum där det inte finns sladdar tillgängliga :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Om du är på dom i början och t.ex klappar eller stampar när dom är nära eller försöker bita så borde de lära sig ganska snabbt! Det gjorde min iallafall, lycka till! :)
Sladdskydd säger jag. Våra bor dock i köket och del av vardagsrummet där det inte finns några sladdar.
Mina bor i köket så finns ej så mycket sladdar men eftersom att de går lite överallt (typ till internet sladden) så har jag lärt dom att komma, kommer dom ej går jag dit, klappar 3 slag med hönderna, funkar ej det sp lyfter jag dom och her in dom i buren, sen glr vi så, nu har ingen av mina ätit på en sladd, bara tönkt tanken men ja, hoppas det blev till nån hjälp, kram
Jag har turen att ha en kanin som inte rör sladdar så länge de inte hänger mitt i vägen där han skuttar. Han har till och med en sladd bredvid sin toalåda :P
Hade förut en kanin som däremot leta sladdar för att tugga på så det var lite krångligare. Då gällde det att gömma allt som gick och sen ha hårda skydd på det som inte gick att gömma (galler som funka för hennes mamma funka inte för henne för hon lyckades alltid hitta något sätt att ta sig över).
Min första kanin bet på en sladd och fick proppen att gå, han fick brännsår på ena överläppen och morrhåren krulla sig på honom och tänderna var svarta samt att han satt utan att reagera på något ett tag innan han vakna till. Som tur var klara han sig och ett plus var att han aldrig rörde en sladd efter det.
Du kan ju alltid kolla om de verkar intresserad av sladdar genom att lägga in en gammal sladdstump till dem (som såklart inte är kopplad till något) och se om bryr sig om det eller inte, det gjorde jag med min nuvarande när han var bebis innan jag släppte honom att gå helt löst inne.
Instagram: @theblindbunny
http://www.tizzys.n.nu
Jag har tur med våran kanin ,han gnager bara på pinnar, kvistar, har det lite överallt .han har försök till många ggr gnaga min soffa. Men nu är det nog fritt fram med det också . ( ganska nyligen kastrerad ) Man måste försöka vara konsekvent. Vi är det och ert funkar för oss. Man får kommunicera .
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜