Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1004 ggr
Kaninernasbästa
0

Gå upp i vikt?

Jag har en liten dam som på senaste tiden blivit lite tunn. Hon brukar ha rätt så lätt att gå upp i vikt men den här gången har det inte riktigt gått. Vad brukar ni ge när era kaniner ska gå upp i vikt? Skriv gärna var man kan köpa det osv. Hur mycket och hur ofta ger ni det?

M.L
0

Har du kollat så hon inte har mask .

[Zachapacka]
0

Kolla först så att hon inte är sjuk på något sätt, sen kan du ju ge lite mer pellets om du brukar ge det.

frejaspluto
0

Precis kolla om hur hon mår , selective pellets en bra alternativ . Essentials pellets oxbow. Dyr som sjutton. Ge en bra pellets köp inte det absoluta billigaste , måste du så köp det. Dom hittar jag på nätet, eller en stor djurbutik med mkt utbud för alla djur. Eller om du har en djurklinik som säljer vissa produkter där. Brukar göra både och jag åker förbi djurbutik och klinik. Nära till hands för mig med kommunalt.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Smultrondraken70
0

Hur mycket har hon gått ner? Vad vägde hon innan?

Kaninernasbästa
0

Hon bantade i somras för hon var en levande köttbulle haha när hon kom till oss (har långsamt minskat maten osv.) När hon kom till oss vägde hon ca 1,9 kg. Nu väger hon ca 1,8 men från normal storlek tror jag att det är 100 g hon har gått ner.

Kan dock ha blivit lurad, då hon förut bodde med en hälften så stor hermelin, och nu har vi en vädurskorsning på 3 kg, så jag tycker säkert att hon är lite liten eftersom våran andra är lite väl tjock haha.

Kan man se fler symptom på mask än att de blir tunnare? :)

zemlathebunny
0

Mask i bajset

iWontBite
0

Kaniner brukar inte få mask så ofta, men som de flesta säger syns det om du tittar på avföringen. Många andra sjukdomar har också avmagring som symptom. Äter hon ordentligt med god aptit? Inga andra symptom?
100g mellan överviktig och smal låter som ett väldigt liten glapp men? Det får gälla en väldigt liten tjej om det ska stämma.

Ge foder med mycket protein för muskelbyggnad och kanske lite extra fett. Av de foder du kan köpa på Granngården och som inte är galet dyra skulle jag rekommendera Lottie, bra värden i protein/fett och  inte jättedåligt med växttråden/fibrerna. Men det ska en kanin ändå få i sig från höet så jakten efter så höga fiberhalter som möjligt här i sverige tycker jag är rätt onödig. (Utomlands ger dem inte alltid hö och då är det en anna sak :/)

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015

Trebit
1

Alltså det där med vikt kontra hull är ju lite knepigt.
Min dvärgvädurshona vägde kring 1,7 kg när vi hämtade hem henne förra sommaren, men hon var märkbart tjock och revbenen kändes knappt. Hon hade fått fet mat och dåligt med Motion. Sen hon har bott hos oss har hon fått bättre mat, kommit igång att äta hö ordentligt,  fått mer Motion och kastrerats. Hon väger nu strax under 1,9 kg men är inte alls lika tjock. Vikten hon ökat är i muskler och hon har bra hull i jämförelse med innan och hennes kropp känns starkare.

Personligen tycker jag inte 100g är mycket förändring över tid, och det är viktigare att kaninen har bra hull än att hänga upp sig på att vikten ändrats. Revbenen ska kännas med ett lätt tryck med fingrarna, men inte synas, likaså med ryggraden.

Ett annat tecken på mask har jag ska vara att buken är svullen medan resten av kroppen är tunn. Osäker på om det stämmer, mask är ju ändå väldigt ovanligt hos kaniner.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

Kaninernasbästa
0

Testade idag om man såg revbenen osv. men det gjorde man inte. Såg inte heller något i avföringen, hon är väldigt matglad, har alltid varit och är även nu så ingen matskillnad. Hon är lejon/dvv blandning.

Tror helt enkelt att jag blivit förvirrad när vi först hade en liten hermelin och sedan en ganska stor hoppkorsning :) Tack för hjälpen iallafall! det är jubra att komma ihåg till nästa gång om det blir någon nästa gång hehe🙂

Kaninernasbästa
0

Tror hon har fått lite muskler då hon var så gott som otränad när hon kom och nu har hon faktiskt rätt så bra kondis 🙂

iWontBite
0

Men dåså ;) Då är det nog absolut inget att oroa sig för! Det kan vara svårt när man är van vid en typ av kanin och sedan skaffar sig en helt annan

//Päpple Holstwiik
Hoppípollas Hoppkaniner
Registrerad i SKHRF sedan 2015