Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1171 ggr
kickii_
0

stressad kanin

Hej, min kanin har alltid boat till och från, men nu är det varje månad. Hon är en väldigt stressad individ och blir mer när hon boar. Hon tycker inte om när man bryter hennes rutiner, till exempel om jag åker bort över en natt, då börjar hon att boa. 

har hört med olika veterinärer om det här och de tycker att jag ska kastrera henne men hon är 5 år och väldigt stressad, så känns "onödigt" ifall hon inte klarar av att bli sövd. 

så undrar om ni har varit med om liknande eller skulle ni rekommendera att kastrera? 

frejaspluto
1

Jag skulle kastrera kanin hon är inte vild av sig. Hon får inte sina naturliga behov . Även du minskar hennes hormoner hon blir snällare kanin. Och eventuella sjukdomar, bl.a. Livmodern , Varför har ni inte gjort det tidigare?💫😊

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

ninor
0

Kastrera är nog det bästa alternativet. Självklart vill man att djuren ska klara av en operation och sövning, men här får du nog kanske väga alternativen mot varandra… Hur pass mycket påverkar detta henne nu? Har hon ett värdigt kaninliv? Sen tillkommer ju även riskerna för livmodercancer som många okastrerade honor får.

Elsais
0

Vill bara säga att man sterilicerar honor. När man kastrerar någon så tar man bort testiklarna;)

Elsaharr
0

#3 Nej man kastrerar honor också :) steriliserar kaniner gör man knappt längre

Zingo ;D

Trebit
3

#3 Sterilisering och kastrering är bara namnen på ingreppen. Det går att både kastrera och sterilisera djur av olika slag, honor som hanar. Vid en kastrering tas hela de reproduktiva organen bort (testiklar för hanar och livmoder och äggstockar för honor) medan sterilisering är ett mindre ingrepp där man klipper eller snörar av sädesledarna eller äggledarna. Eftersom inte könskörtlarna tas bort vid en sterilisering så fortsätter djuret producera könshormon och kommer därför fortsätta bete sig "hanigt" eller "honigt". Hanar kommer fortfarande vilja para sig och honor kommer fortfarande brunsta/löpa.
På kaniner är det onödigt med steriliseringar, då det man ofta är ute efter är att dra ner på de hormonstyrda beteenden, och i honors fall också förebygga cancer i livmodern (vilket tyvärr är mycket vanligt hos kaniner).

Till #0 Jag tycker det låter som om din kanin skulle må bättre av att kastreras. Jag har inte källa på detta just nu, men jag minns att jag läst om att just täta brunster och skendräktighet kan vara tecken på tumörer i livmodern, och med tanke på hennes ålder finns ju risken att det är det som orsakar hennes beteende. Just livmodercancer är mycket mycket vanligt hos kaninhonor över 3-4 år (jag har läst allt från 40 - 80 % av alla honor över 4 år drabbas, men sifforna varierar otroligt mycket beroende på källa). Så om jag var du skulle jag rådgöra med en kaninkunnig veterinär och be dem undersöka just detta.

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

kickii_
0

#1 Har inte direkt haft tanken, eftersom det är 50% chans att de överlever. Och hon har "inte haft behovet" av det :/

kickii_
0

#1 Har inte direkt haft tanken, eftersom det är 50% chans att de överlever. Och hon har "inte haft behovet" av det :/

Sashhi
0

#7 Det är absolut inte bara 50% chans att de överlever en narkos vid fem års ålder om de är i bra skick annars. Vem har sagt det till dig? Är det en frisk kanin så är snarare risken väldigt liten att den inte ska överleva narkos. Hon är stressad av sina hormoner, vilket innebär att hon antagligen skulle må mycket bättre av kastrering.

Not your mom, not your milk.

kickii_
0

har hört det från olika veterinärer osv.

men har provat att byta till halm i buren nu så ska vi se om det blir bättre, annars får vi kastrera henne.