Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1528 ggr
Whin
0

Kaninsäkra balkongen?

Våra kaniner är vana att bo ute, tidigare hade vi en stor kaningård åt dem ute när vi bodde i hus.
Sedan flyttade vi till lägenhet och de har fått bo inne hela vintern.
Nu funderar jag på att se till så att de kan skutta ut på balkongen under sommaren ifall de vill.
Men hur har ni som har kaniner på balkongen gjort med kaninsäkerheten?
Behöver man ha nät ovanför balkongräcket?
Kan man lämna springen som är mellan balkongen och balkongräcket, eller behövs det läggas dit något?

smellcaramell
0

Beror helt på hur altanen ser ut och om/vilka möbler som finns där. Oftast följer ju balkongräcken lagen som säger att de måste vara minst 110cm höga, kan din/dina kaniner hoppa över det? Om ja så måste du på något sätt höja räcket, detta måste även göras om det finns möbler i närheten av räcket som kaninen kan använda som "trappa". Tror det finns en lag på att mellanrummet mellan spjälorna på ett staket får vara max 10cm(om det inte är typ 40 cm eller mer mellan då), misstänker du att kaninerna kan komma igenom med huvudet där? Om ja så bör man kanske sätta fyrkantsnät på insidan räcket för att förhindra detta. Samma sak gäller mellanrummet mellan balkonggolv och räcke, misstänker man att kaninen kan komma ut med huvudet så får man blockera hålet på något sätt. Ta alltid det säkra före det osäkra är mitt bästa råd, har man minsta tvivel på att kaninens huvud kanske kan klämmas ut genom hålet - täck för det.

emms
0

Jag satte galler på insidan av räcket då det fanns ett mellanrum mellan det och golvet där en kanin hade kunnat fastna eller trilla igenom. Och sen såg jag till att det inte fanns några möbler i närheten av räcket. Ser dom inte andra sidan vill dom OFTAST inte hoppa över. Men det är ju väldigt beroende på kanin med, vissa är ju utbrytarkungar 😉

Vet du om att din kanin är en mästare på att hoppa/bryta sig ut skulle jag försöka höja räcket. Det brukar gå lätt att göra med kompostgaller och buntband. Annars hade jag bara ställt allt en bit ifrån det. 

Mina kaniner älskade att vara på balkongen när jag hade en. Svalt och skönt golv, frisk luft och lite spännande ljud. 🙂

Emma