Brukar ni...
… Åka på hälsocheckar med era kaniner? Är det något man bör göra t.ex årligen/1 gång i halvåret osv, tycker ni?
Zingo ;D
Jag var på hälsokoll med Benjie och Luna i februari och vaccinerade dem samtidigt, tycker det är en bra grej. Ibland kan de ju ha problem som vi ägare omöjligt kan märka, och upptäcks det i tid kan det ju i bästa fall rädda livet på en kanin, eller se till att inte veterinärräkningen blir så väldigt dyr i slutändan.
Dock hindrade det ju inte att bara någon månad senare behöva åka in med Benjie igen, för en grej som inte dykt upp än då. Förebyggande vård täcks ju inte av försäkringen så det blev ju rätt dyrt då i februari och det blir förhoppningsvis lite mindre dyrt nu.
Hur man än gör så är det ju dyrt att åka till veterinären, och vill man göra det årligen fast man upplever sina kaniner som friska så kostar det ju. Det är väl en avvägning man får göra som ägare utifrån sin egen pengasituation.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Hälsokontroll ja, ej hälsocheck än. Vet vad du menar har hört talas om det länge! Jag gick varannat år med min hund. Kaniner har lite nog lägre livslängd som hund, jag har inte bestämt mig hur ofta jag ska göra det. Men ska ha regelbunden kontroll frågan om hur ofta, bara. Vid kasteringsdagen gjordes det en hälsokontroll vid min begäran. Han mår jättebra!
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Jag kollar mina hemma varje vecka :) Men inte hos veterinär
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kollar hemma och när jag vaccinerar kaninerna hos veterinären kollar de. Ibland kollar jag med mer erfarna uppfödare. Och på tävling brukar det bli koll. Men jag tar inte kaninen till veterinären enbart för hälso check.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Jag kollar mina när jag vaccinerar dem
Brukar inte göra hälsokontroll på kaninerna om det mår bra. Gjorde dock det med vår nya omplacering för ett par veckor sedan då jag tyckte att han trots att han kändes helt frisk drack lite väl mycket vatten, men inget annat att ta på. Veterinären lyssnade på hjärtat, kollade tänder, klämde på honom, och tog ett blodprov, som visade på att han hade en infektion i kroppen med höga levervärden:(( jag är glad att jag lyssnade på min intuition om att något inte stämde, tror man kommer långt med det, om man verkligen känner sin kanin. Veterinären tipsade mig också om att ett bra sätt att hålla koll på kaninens hälsa är att väga den regelbundet och se så att vikten ( på en normalviktig kanin) håller sig konstant och varken gå upp eller ner över tid.
Ja jag bor ju i Dalarna och vaccinerar ju inte, så har ju inte åkt in om det inte verkar vara något på tok, men kom att tänka på detta idag och om det är något man borde göra.
Zingo ;D
Ok, Känner du att kaninen mår bra behöver du inte åka in på hälsokontroll . Men man kan nog alltid göra en gång så fyller dom in i en journal. Så har du mer kött på benen…🌼
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Nej, det brukar jag inte. Jag åker till veterinären om jag tror att det är någonting, t.ex. att de har ont eller är sjuka. Men deras allmäntillstånd känner jag att jag har rätt bra koll på själv.