Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 632 ggr
[Avokado637]
0

Tamare kanin

Jag har haft min kanin i cirka fyra veckor. Han var fyra veckor när vi köpte honom i djuraffären. Han är en innekanin men har tillgång till hela buren de flesta timmarna av dagen, och hela kvällarna. Han kommer fram och snusar på oss men hoppar bort när vi försöker klappa honom. Han hoppar upp i soffan också så han är inte rädd för oss. Men han låter oss bara klappa honom om vi ger honom grönsaker eller annat gott under tiden. Han vill aldrig bara mysa, mer som han tycker godiset är värt att vi rör honom. Hur får jag honom att gilla att gosa utan att muta honom??

[Avokado637]
0

Han var 12 veckor när vi köpte honom, inte fyra!

[Avokado637]
0

han har tillgång till hela buren hela tiden alltså.. menade hela lägenheten de flesta timmarna av dagen och hela kvällarna. Jag är uppenbarligen trött och borde gå och lägga mig. Men hoppas någon kan komma med några tips?!

Trebit
0

Jag tycker det låter som om du beskriver en helt vanlig kanin. Många kaniner vill inte bli gosade med utan lite muta, och vissa inte alls. Kaniner är i grunden inget bra "keldjur" om man vill ha nån som man kan ha i famnen och gosa med. Det tog flera månader av mutor för min första kanin att börja acceptera att bli klappad, och först var det bara vid väldigt specifika tillfällen. Nu efter över ett år söker han självmant kontakt med oss och vill nästan alltid bli klappad (så länge man sitter på golvet med honom), medan vår andra kanin sällan vill bli gosad med nu. Hon var lite bättre i somras då vi ständigt handmatade pellets och för varje pellets så drog jag handen över hennes panna, efter några veckor så stannade hon självmant kvar även utan pellets. Är er kanin inte så gammal än så kanske den helt enkelt fortfarande är för ung och sprallig för att vilja stanna och bli klappad?

Kaninerna Benjie och Luna

Tumblr - ☆ - Instagram

Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening

frejaspluto
0

Prova och sitt på golvet och du kan försöka ge ngt och försiktigt klappa. Börja inte ta upp kaninen. Klappa först . Som våran kanin jag la märkte till att han var väldigt framåt och nyfiken av sig, Han va lite skvatt galen ( på gosiga sätt) han hoppade ut från kaninhemmet på samma dag. Som vi köpte honom. Vi lyfte inte honom. Satt på golvet Min dotter gav han bladgrönsaker nga ggr sen klappade hon honom. Han blev tveksam först. Tänkte springa iväg. Men han förstod på sin lilla matte att hon ville inte lyfta utan bli klappad. Nån vecka går och han kan bli accepterad och bli lyft. Han sprattlar lite. Men lyfter inte i onödan. Bara om vi måste.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

[Avokado637]
0

Tack för svar! Ska ge honom mer tid och fortsätta som vi gör och blanda med era tips? :))