Självkontroll?
Nu börjar alla kaninungar att födas och här sitter jag, så sugen på att skaffa en eller två. Jag bor just nu på internat så när jag åker hem på loven så skjutsar mina föräldrar mig hem och tillbaka. Detta är det ända problemet med att skaffa fler kaniner, det blir väldigt trångt att åka bil med två personer, en stor hund och två transportburar med en liten resväska. Det går ju självklart, då hunden sitter i bagageluckan. Vi brukar sätta kaninernas bur vid fötterna på framsätet med väskan på sätet eller sätta dem på sätet där bak med väskan vid fötterna om min mamma ska följa med hon med. Så det funkar ju, utan att bli för trångt
Jag försöker så gott jag kan att komma på en anledning att inte skaffa fler kaniner, men det går inte så bra. Jag har ju pengarna, platsen, tiden, engagemanget, etc. Hemma har vi en stor bur på 140x60cm på två våningar med en kompost Hage på 10st som praktiskt taget ligger och skräpar. Vi planerar även att göra en permanent Hage på 9x5m som vi isåfall får byta av kaninerna (två för förmiddagen och två får eftermiddagen) eller dela upp hagen i två, beroende på vad som passar bäst.
Självklart har jag även en plan om vad jag ska göra efter mina studier, så det inte blir akut säljning av mina nuvarande djur eller potentiella framtida djur. Har som sagt två styckna sötnosar redan hemma på snart ett år som jag älskar mer än ord kan förklara.
Går just nu på gymnasium, inriktning naturvetenskap fast på ett naturbruksgymnasium så får även det praktiska. Arbetar på en liten djurpark med svenska lantdjur, där det snart kommer ploppa upp några kaninungar som bland annat jag kommer att ta hand om (väldigt roligt/spännande)
Det är dvärgvädurar, hermeliner eller holländare jag isåfall planerar att köpa, men lutar just nu på dvärgvädur. Förhoppningsvis kommer jag lista ut ett sätt att stoppa mina kaninköpar tankar, om inte får ni säkert se bilder på sötnosarna inom kort.
Va? Varför ska dessa underbara tankar stoppas? 😃
Om kaninerna kan gå tillsammans som vänner så kan de åka i samma transportbur.
En dvärgvädur? En sånhär zobelsiames kanske? Eller en havana? 😉
(nä nu är jag elak…)
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#1 Hur vågar du visa sådana söta bilder till mig när jag är i ett sånt svagt tillstånd 😂 Inom teckning har jag tre svagheter och du skicka precis bild på två av dem, då den tredje är svart mantel (helst feltecknad). Har själv en liten zobelsiames hemma som bara är för söt
Jag har ju just nu två som är bästa vänner, och om jag skaffar en till så kan den ha en egen transportbur (lite svårt att ha tre i en transportbur, även om det är stor) och om jag skaffar två blir det två honor, har ögonen på två just nu plus en hane men så galna tror jag inte jag ska vara,
Dem jag kollar på är WT havanna med vita öron, JT gul/havanna WT vita öron/tassar som båda är satin dvärgvädurshonor och hanen är en zobel blå WT hane
Oj oj oj, det låter som riktigt läckra kaninungar 😃 Dom vill vi gärna se på bild snart!
Och satin dessutom, det är ju min svaga punkt, som du kanske vet. Havanan på bilden ovan är satinpälsad 🙂
www.alrunans.weebly.com/
#3 Satin är ju i en helt egen kategori. Så synd dock att det finns väldigt mycket oseriös Avel, verkligen behövt göra en rejäl läxa för att hitta dem, så känns fel att inte köpa dem när man spenderat så mycket tid att kolla deras släktträd (Så självklart när man skriver detta bestämmer sig ena kaninen att hoppa ur från buren och rusha för att hälsa på hunden. Söt är han men inte så smart)
Precis, samma sak som jag har gjort. Det har inte varit lätt, men nu har jag koll på de flesta satin/rex/satinrex- linjerna. Så det är väl investerad tid, tycker jag 🙂
Var kommer de satinerna du är intresserad av ifrån?
www.alrunans.weebly.com/
#5 Jag behöver fortfarande kolla in mer på släktträden innan jag isåfall köper men det är satinea och mellerudstorp (inte hunnit kolla så mycket på mellerudstorp, där honorna är så är fortfarande en massa forskning kvar). Annars vet du kanske några bra satin uppfödare runt omkring mellersta Sverige (bor ju hälften utanför Stockholm och hälften i Karlstad för tillfället när jag studerar)
Satineas är bra! Tycker absolut att du ska köpa därifrån :)
Östtomtas Spirit i Arvika, Värmland har satiner och satinbärare.
Linkans Kaniner i Bohuslän är också bra.
Och Little Mellows kaniner i Enköping.
www.alrunans.weebly.com/
Hanen hon har till salu just nu är ju bara för söt, så extremt sugen att köpa, men vill ju vara 110% säker jag kan skaffa flera kaniner just nu och att det är just den jag vill köpa. Går ju inte att bara impuls köpa, även om man verkligen vill ibland.
Har kollat på Östtomtas och Little Mellows tidigare och de verkar bra, får hålla lite koll på dem nu (När jag kollade var förra året och just då hade de inte så många ungar)
Det är roligt att kolla omkring och planera! Hoppas du kommer fram till ett bra beslut 🙂
www.alrunans.weebly.com/
Ja det är det verkligen! Men även så svårt då det finns så många man skulle kunna tänka sig köpa.
Såg fresten du äntligen fick en kull! Hoppas det går bra, ser fram emot ett par hundratals bilder 😉
Tycker också du ska köpa en från satineas, precis som jag själv gjort ;-) Är det Boca Raton du är intresserad av hos henne? Jag har tingat kullsystern (Juno Beach) :)
Haha den där känslan känner jag igen, fast jag väntar faktiskt på att få köpa 1 eller 2 st! 😂 Känner mig dock ganska säker på var jag vill ha kanin/er ifrån nu, så är bara att bita ihop och hålla mig. 😉
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#11 Ja det är isåfall han. Försöker dock hitta en anledning att inte köpa fler, men det går inte bra