Kanin iFokus

Kanin

Etikettbur-och-aktivering
Läst 1580 ggr
Whatsupdoc?
0

Hassel-knoppar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag försöker fixa så att hassel-kvistarna jag plockade växer löv för att kaninerna älskar det mest, men det blev bara de här knopparna som inte liknar några löv. Är det fortfarande ok att ge de det eller?

hyzenthlay
3

p { margin-bottom: 0.1in; line-height: 120%; }

Hej!

Jag är biolog och vill bara varna dig för att dessa kvistar absolut inte kommer från hassel, utan förmodligen från hägg (Prunus padus). (Det är svårt att säga helt säkert utifrån en bild: Det kan vara någon annan Prunus-art, men hassel är det definitivt inte.)

Både bark och trävirke från hägg (precis som de närbesläktade Prunus-arterna körsbär och plommon) innehåller giftiga glykosider. Om ett djur får i sig dessa, sönderfaller ämnena till bittermandelolja och höggiftig cyanid (blåsyra), vilket är hela meningen med att trädet tillverkar glykosider: De utgör ett aggressivt kemiskt försvar mot betande djur. Hägg bör alltså inte ges till kaniner, åtminstone inte i större mängder.

Såhär kan du skilja på arterna:

Hassel är en buske, oftast 2-3 m, med många, smala, ganska mjuka, spöliknande stammar som utgår från marken som ett knippe. Barken är brun-beige, bladknopparna runda och trubbiga. Blommorna är primitiva och saknar kronblad ("blomblad"), dvs ser inte alls ut som "blommor" i egentlig mening: Hanblommorna liknar hängande, gula korvar och honblommorna som ser ut som mycket små (1-2 mm) tofsar av knallröd sytråd. Blomtid jan - mars.

Hägg är ett högt träd med en enda genomgående stam, upp till 20 m, men kan även växa som lägre buskage av rotskott. Kvistarna är ofta hängande, barken svart och blank, och bladknopparna relativt spetsiga. Häggen har långa klasar av vackra, "riktiga" blommor med fem runda, vita kronblad. Blomdoften är påträngande och karaktäristiskt "unken". Det du ser på bilden är blomklasarna i knoppstadiet, dvs innan kronbladen har slagit ut. Blomtid juni-juli. På eftersommaren bildas svarta, blanka bär, som innehåller så mycket bitterämnen att de är oätliga (men några dristar sig ändå till att göra svartblå likör av dem).

Försök helst hitta några andra grenar till dina kaniner.

Bästa hälsningar från Kerstin

Whatsupdoc?
0

#1 Eller så får jag vänta tills alla träd har slagit ut så att jag vet vilket som är vilket. Tack för att du förvarnade mig 🙂

[Indii]
0

#1 Tack för så mycket information!

Vad jag vet så äter inte kaniner gärna hägg p.g.a. den starka doften som grenarna har, och som man kan känna om man bryter av en kvist.

Whatsupdoc?
0

Har nån en bild på hur Hassel-knoppar ser ut på ett ungefär? Det är Mars & de slår antingen ut då eller i April, men jag har inte mycket träd där jag bor, det är mestadels Björk, men det är giftigt nån månad till.

BaltizSimbaLukas
0

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Whatsupdoc?
0

#5 Okej, tack :)

Whatsupdoc?
0

Många jag frågat har sagt till mig att man kan fuska fram löv på hassel- & björk-grenarna, och det är att lägga de i vatten. Men jag vet inte om det gör att björken är mindre giftig eftersom det ändå är vår nu.

BaltizSimbaLukas
0

#7 Björken slutar producera giftet i knopparna när bladen slår ut. :)

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!