Min första kanin!!
Hejsan!
Jag heter Annika och har nu fått en kanin som är 2 månader nu. I början var hon jättemysig och go och snäll, men nu far hon omkring som en vilde och vill gärna bita mig när jag byter hennes vattenskål och matskål…
Jag läste här att det kan vara tonårsfasoner men hon är ju så liten?
Alla synpunkter är välkomna och nödvändiga för jag vill ha den där goa gumman tillbaka. Tänkte vänja henne vid att bli buren men det känns lite svårt nu som hon håller på…
Hon har fått pellets och frön, kanske jag ska lugna mig att ge henne bara hö några dagar?? Vad tror ni??
Vill ju göra det bästa och inte något som förvärrar det hela…
Kram,
Annika
Många Goa Kramar
Annisangel
Hur gammal är hon nu?
Du skulle kunna sluta ge henne "frön" (vad är det för frön?) och enbart ge henne pellets och hö.
Ingen aning om varför hon beter sig så här, skulle kunna vara tidig tonårsperiod. Kanske håller hon på att bli könsmogen?
Jag tycker absolut att du ska träna på att bära henne så mycket du bara kan även om hon är lite bråkig. Låt henne inte vinna och sätt inte ner henne när hon sprattlar och "kasta" inte ifrån dig henne när hon biter dig utan visa henne att det inte leder någon vart och hon får inte komma ner förän hon är lugn och trygg i din famn.
Träna, träna, träna och umgås med henne så mycket det bara är möjligt för att hennes tonårsperiod ska bli så kort som möjligt :)
Lycka till!
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]
jag tror det kan vara att hon är ny på ett ställe. Hon är liten och säkert rätt osäker just nu.
Gå långsamt fram. Ge henne mat ur handen så hon vänjer sig vid dina händer. Prata med henne och sitt med henne när hon skuttar runt. klappa henne utanför buren. försiktigt.
När min kanin var 2 månader gjorde hon samma sak :)
Tusen tack för era svar…
Fröna hon får är solrosfrön, jag ger henne också lite pellets, men igår kväll fick hon bara hö.
Idag på morgonen var det precis som om hon ville be om förlåtelse för hur hon betedde sig igår, för hon var jättego och slickade mina händer och kom upp självmant i min famn och bara satt och njöt av att bli klappad… Jag kände mig så varm och glad :)
Könsmogen? Det kan ju vara det förstås, det tänkte jag inte på!
Skönt att det finns andra som varit med om samma sak.
Ska hämta lite grenar från skogen som hon kan gnaga på, någon som har någon idé om vilken sort som är bäst??
Kram
Många Goa Kramar
Annisangel
Fruktträd brukar ha smarriga grenar, även granar men kanske främst då för dom mumsiga barren ^^
.: Dance like there is no tomorrow :.
[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]