Allergisk mot hö
Min äldsta dotter har blivit allergisk mot gräspollen😮och även timotej. Hon känner av höet, blir täppt i näsan och får klåda. Stort problem då kaninerna ju som bekant äter hö. Jag skulle vilja ha tips? om någon har på hur man skulle kunna få henne att känna av höet mindre. Obs att höbricketter och liknande inte är något alternativ för oss, och vi kan inte ha kaninerna ute. Vi har en luftrenare, men det finns kanske mer man kan göra?
Är väl att hålla rummet stängt, vädra mycket och då luftrenaren som ni har.
Mycket mer kan ni nog inte göra :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för ditt svar. Hålla stängt funkar inte. Dom bor i vardagsrummen och de andra rummen är våra sovrum. Dom går löst i halva vardagsrummet och köket. Vädra funkar inte heller eftersom då kommer det in pollen🤔
Jag funderade på om man skulle kunna fukta höet lätt med blomspruta innan man ger det till kaninerna för att binda damm, pollen och liknande, men det kanske inte funkar….
#2 Aa vilket dilemma :/
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#2 Isåfall bör man inte ha höet hos de mer än ett par timmar
R.I.P. Anton 💔
Det brukar vara värst nu på våren när pollensäsongen sätter igång. Både pollen ute + hö inne gör att det blir svårt för allergiker. Jag tar pollentabletter (finns receptfritt på Apoteket) varje dag under denna perioden, men klarar mig utan resten av året som tur är.
Och vi förvarar påsen med hö precis utanför ytterdörren så att höet alltid är avkylt och lite fuktigt när vi tar in och hanterar det. Plus att jag använder handskar när jag tar i höet, annars är det lätt att jag kliar mig i ögonen eller liknande med handen efteråt och då blir jag allergisk.
Vi lägger bara in så pass mycket hö i burarna att de äter upp det ganska snabbt, så det inte blir liggande och dammar inomhus, och fyller på ofta istället.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Vart har ni höet? Jag har på min balkong där inte regn kommer åt. Har köpt en bra påse med dragkedja. Jag brukar ta en blomspruta på kaninen hö när min ena som inte har kanin ( har många syskon) syster är på besök. Hon är hö allergiker och Pollen, hon är här hyfsat ofta hon får reaktioner men inte Lija mkt som blir till besvär. Det kan ju bero på att jag städar mkt hemma. Det hjälper. Men du kanske inte vill eller har tid och städa mer där kaninerna jag dammar mattorna 3-4 ggr i veckan , just nu varje dag han kvar kasterats. Jag dammsuger varje dag annars varannan. Vädrar mkt. Det hjälper mkt. Till dom som är allergiska. Såsom hö. Nu är det ingen pollen, det är lite regn just nu, fuktigt, kallt, I Sthlm iallafall… Guuuu, vad jobbig situation du är i! Asså jag vet inte vad jag kan hjälpa dig med men detta gör jag i min vardag. Det underlättar mkt för min syster när hon är här. Kan ha alla fönster stängda ( ingen vädring) just innan hon kommer så vädrar jag. Har pollentabletter här hemma utifallatt. Lider med dig vet hur det kan vara i en sån här situation ,,. ✨😊🌺🐇
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Har ni balkong? Det låter inte som det, men då hade ni väl kunnat ha dem ute…
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Tack för alla svar:) #7 vi har balkong men den blir stekhet så fort det kommer minsta sol. #6 har höet i min klädkammare, i en tygsäck. Verkar det hjälpa att fukta höet med blomspruta, tycker du?. #5 hon ska få allergimedicin på recept av läkaren. Hoppas det hjälper. Tack för ert stöd❤️ tar gärna emot mer tips? om nån har.
Jaa, det tycker jag lite, lite fukt hjälper faktiskt jag märker hur min syster reagerar. Hon tar bara en tablett om hon känner att det blir mkt besvär. Ta inte mkt, ungefär som man går igenom lätt inte för nära, kan du prova och se vad som händer och hur ditt barn reagerar. Men som sagt vädrar mkt här hemma. Speciellt när jag vet att hon är på g. Sen kan hon vara i samma Rum som vår kanin. Hon har " normal" hö, pollen allergi. Dvs. Inte svår allergi. Prova om du känner för det. ❄️🌺
Jag är känslig mot hö och det beror väldigt mkt från hö till hö har jag märkt. Hösilage är jag extremt allergisk mot men vanligt hö fungerar ok för det är inte lika torrt. Jag tror nog det kan underlätta en del om ni vattnar det och vädrar mycket :) Hur mycket känner hon av höet om ni håller det undangömt och hon undviker att hantera det? Märker hon av det om hon bara vistas i samma rum? Man får ju vara lite extra försiktig så att det inte utvecklas till astma. :/
Kanske värt att testa en annan hösort utan just timotej i sig?
#10 hon får en massa utslag som kliar. Skumt. Trodde först det var något tvättmedel hon inte tålde, men läk sa att det var gräspollen som orsakade alla utslag. Är immunförsvaret som reagerar på nåt sätt. Hon har också haft envisa förkylningar som inte ger sig. Blivit extra mycket problem nu när det är pollen ute:/ #11 ja absolut, fast hon tål ju inte gräset heller, så jag vet inte.. Sen har jag sagt åt henne att hon får låta bli att gosa med kaninerna, dom är ju och rotar i höet hela tiden. Häromdan när jag kom hem så låg hon på köksgolvet med en kanin som en pälsboa runt halsen:( svårt, hon älskar att mysa ned dom.
Kan ni och få ha möjlighet och göra om balkongen. Solskydd skulle va ingen fara och sätta upp. Städa mer, vädra mer. Annars finns det ju inge mer alternativ? Har ni ingen garage? Källare som man kan göra om till trevlig miljö. Jag har vanan inne är en riktig städgalenpanna. Gör mkt för andra min syster med. Hon kommer och går här jämnan, Det märks faktiskt inte att hon har allergi pga att det är fuktigt hö, vädring, städat här.
Jag tror nog att det blir städa mer som gäller, fukta höet etc:/ Tack gör alla tips:)
Ingen orsak 😊, Vet att det är en kort tid emellan men hur går det där hemma?
Bättre:) har städat mer. Verkar hjälpa.
Hoppas allergimedicinen hjälper. Är själv allergisk mot gräs, så känner av höet också, men har dock min kanin ute så det blir inte lika illa. Äter allergimedicin, och det hjälper väl sisådär, brukar få ta två tabletter.
Som någon annan skrev kan man sätta upp skydd för solen så balkongen inte blir lika stekhet :).
Eller ha dom ute på balkongen och ha dom frigående så de kan gå ut och in där ifrån som de vill, om ni vill eller har möjlighet till det förstås ;)
Åh, vad skönt! Jobbigt med städning. Men det är värt! ✨✨🍀Roligt att höra, ni kanske slipper allergitabletter?,