Lunginflammation
Stackars Signe har fått lunginflammation och ska få antibiotika i 7 dagar. Stannade en natt hos veterinär i syrgasbur och kom hem igår em. Fortfarande hängig och lite dålig aptit. Fick i henne kanske 2mL CC imorse men det är oerhört stressigt för henne. Medicinen går ned utan större protester men just CC är fruktansvärt och jag vill inte stressa henne mer än nödvändigt när hon inte andas helt 100. :( Ni som har behandlat med bra resultat hur lång tid tog det tills ni märkte någon skillnad och det började vända? Fick väl första dosen antibiotika i torsdags när jag lämnade henne så det har ju inte gått så lång tid ännu. Går och oroar mig konstant så känner väl att jag behöver lite omtanke och goda tips? :(
Jag har bara hört att man måste städa mer i buren ingen urinlukt, det kan försämras pga ammoniaken. Undvika stress det kan påverka den ännu mer. Min ena systers kanin fick lunginflammation. Det varade i tre veckor men under dessa dgr var det bara ta hand om kaninens bestyr och låta den vara så var läkarens rekommendation. Kela gärna , umgås men undvik stress, smuts från buren. Antibiotika finns i flera typer endel blir det reaktioner av diarré . Men en kaninkunnig vetrinär vet vilka preparat som är bra och tillåtna till kaniner. Men ca tre veckor tog det. För Vaje dag såg man resultat iallafall varje vecka , blev kaninen ( Maxililian) bättre och bättre.. Håller tummarna för er, 💜💫✨
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#2 Vet du hur länge kaninen fick antibiotika? Känns lite bättre att höra iaf. Har suttit och matat kaninen höstrå för höstrå och det går in en del iaf. Lite bajs har kommit med :)
Jag fick köra tre kurer innan det vände på min kanin. Hoppas det går bättre för er! Kämpa på och pussa kaninen från mig. ❤️
Medarbetare på Jättekanin.
#4 Usch då hur lång var varje kur? var det olika behandling eller samma antibiotika? Men skönt att det gick bra för dig. Hon är lite piggare idag så jag hoppas på förbättring. Vet du varför det dök upp?
Tänker på dig, och hoppas att Signe repar sig fort❤️Det är så otroligt jobbigt när de är sjuka:(
Melbun, detta är inte min rekommendation , bara för att du frågar, vilken medecin så får du namnet på antibiotikan. Bactrim är den vanligaste för kaniner. Just för kaniner är dom jättekänsliga mot antibiotika , väldigt. Få kaniner klarar detta oralt , invärtes, injektion. Beroende på hur känslig din kanin är. Alla veterinärer är inte duktiga just när det gäller antibiotika. Du ska prata med en stadig, bra, erfaren kaninkunnig vetrinär ! Hon gav nog två ggr i veckan sen blev det ett par ggr till sen var det tur att det gick bra! 🐰✨🍀
#7 hehe what har lite svårt att hänga med vad du menar med din text.. Undrade egentligen bara hur lång behandlingen var och hur ofta det gavs, samt om man bytt under tiden x) Inget som är aktuellt för Signe ännu om det inte blir fler besök då, men tack! (Har en väldigt bra vet med så dem litar jag på) #6 Hon är lite piggare idag så det har iaf gått lite framåt :) Håller tummarna att det gör det för Kasper också.
#5 Första var 5 dagar, de andra två 7 dagar. Hade Bactrim en gång och Baytril de två andra gångerna. Det kom antagligen upp för att han redan gått igenom många sjukdomar sedan förra ägaren och därmed var svag vid tidpunkten, och så är han väldigt dåligt avlad tyvärr. 😕
Vad skönt att hon är piggare! Hoppas allt fortsätter i rätt riktning.
Medarbetare på Jättekanin.
#9 Åh vilken otur men hoppas han håller sig frisk framöver :) Hade en sån kanin tidigare och det blev en del vetbesök men han blev ändå 9 år och levde ett fint kaninliv. Var lite orolig för att behandlingen skulle bli så lång då hon är ganska svårhanterad men hon verkar gilla bactrim så den tar hon själv :))
Melbun, Jag menar det är så himla lätt att saker och ting missförstås. Och det blir lätt sak att missförstås om jag säger en sak och det kan bli rättssak, eftersom man ska inte prata om eller rekommendera medicin när man inte är utbildad vetrinär . Tex. Där jag kommer ifrån U.S.A. kan man bli stämd för ett missförstånd på sms, meningar , osv. Bara för att man pratar om medecin som tex. Inte för att ngn skulle göra det här. Men det finns knasbollar överallt. Och ibland kan man tolka meningar, ord, meningar på olika sätt. Om jag skulle säga Bactrim är bäst och du söger det ch får det utskrivet från läkare sen kanske inte det hjälper. Då kan du säga till mig och anklaga förstår du mig rätt???! Jag tror inte att du eller någon annan skulle göra det här. Utan missförstå mig inte… 🌺🌺
#11 Men jag frågade aldrig efter läkemedel på det viset. Så det blev nog lite onödigt.. Frågade vad som gavs eftersom jag undrade över huruvida man fortsatte med samma behandling eller ej. Helt enkelt vill jag inte ha några rekommendationer på behandling öht utan jag vill bara förbereda mig på vad som kan kommas hända. Eftersom min vet har undersökt Signe och behandlat därefter så litar jag på vad de ger henne. :)
Det är ju det jag menar jag tolkade så och du ser redan att det blir direkt funderingar osv. Men Bactrim är den vanligaste antibiotikan. Hoppas att ert blir bra med din kanin iallafall. Håller tummen upp! ☀️🌞
Hon fick tyvärr somna in idag. Visserligen hade hon blivit piggare men vätskan i lungorna hade ökat och det fanns inte mycket mer att göra. Känns så otroligt tungt att hon inte finns längre :(
Åhhh, kramar om dig . Du gjorde ett bra val. Även om du såg att din kanin blev piggare och hade fortfarande vätska i kroppen. Skänker en tanke till din kanin. 💫🌸🐇☄✨🌝🌹