Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1285 ggr
jentrjenny
0

Grönsaker varje dag?

Ska kaniner ha grönsaker varje dag? Vilka isåfall? Har förstått att söta grönsaker (typ morot och paprika) samt väldigt blöta grönsaker (typ gurka och isbergssallad) ska man inte ge varje dag. Har försökt läsa mig till men hittar inga konkreta svar 🙂

tlover
0

Nej det är inget måste men varierad kost är bra (tex olika örter, olika kvistar etc)

edit: förutom hö och vatten då

l'm back

Smultrondraken70
0

Våra äter 95% hö, äppelkvistar, någon grönsaksbit, typ koriander, bladspenat eller liknande högst nån gång i veckan. Sommartid plockar vi grönt ute.

frejaspluto
0

Samma som #2, vår kanin är galen i citronmeliss och koriander! Höet är huvudfödan, bra för deras tänder , hälsa tarmar, mm.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

jentrjenny
0

Ja fri tillgång till hö vet jag :) vilka grönsaker kan man ge lite oftare då?

kalsakanin
0

Jag skulle nog säga att gurka, betblast och paprika skulle vara bra att ge åtminstonde varannan dag:)Kaniner ska alltid ha fri tillgång till grönsaker, mycket viktigt:D

Ok hö och vatten också såklart:)

kalsakanin
0

åtminstone*

frejaspluto
0

Läste lite knasigt på #2. Jag ger mer grönsaker ,fri tillgång till hö. Gnagarblanding på helger, som jag gärna gör själv hemma.

Usagi_
2

#4 Mörkgröna grönsaker är oftast nyttigt, bland annat spenat. Tror nog det är bra att ge andra växter/örter också och inte bara grönsaker, t.ex basilika, citronmeliss, mynta, morotsblast, nässlor (torkade), groblad, persilja, krasse, dill och koriander, som är nyttigt :) #5 Nej, kaniner bör inte ha fri tillgång till grönsaker! Dessutom kan vissa grönsaker ge de gaser i magen vilket absolut inte är bra. Sen så är det socker i paprika och ska inte ges för ofta.

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~

kalsakanin
0

Ja juste då kanske jag läst fel:b

kalsakanin
0

Men dom måste få grönaker och frukt några gånger

Cochon
0

#10 Nej, det är absolut inget måste. Att ge dem olika sorters grönt (blad, gräs, örter m.m.) och goda kvistar är betydligt viktigare och bättre för dem. Kaninens mage är inte gjord för föda med lättillgänglig energi och näring. Att ge dem frukt och grönsaker är som att vi unnar oss en godispåse då och då. Lika väl som vi inte mår bra av att äta massa godis mår inte de bra av att äta massa söt frukt varje dag.

Söker du ett annorlunda armband? Eller kanske ett mobilfodral eller en rem? Kolla gärna in på min shop eller skicka iväg ett PM.
Glöm inte gilla min facebook sida för mina trådar. 👋

[fin_kanin]
0

Nej, jag tycker inte kaniner ska få grönsaker/frukt varje dag. Varannan dag eller endast några gånger i veckan. Som #11 säger tål inte deras magar stora mängder ofta. Örter kan ges lite oftare då det är bra för deras matsmältningsystem, men inte ofta:)

frejaspluto
0

Precis. Jag ger lite grann i veckan , selective ( pellets ) händer att jag köper essentials oxbow, pellets, ger inte varje dag. 1-2 ggr veckan. Hö har jag i variation. Olika sorter. Det är bra och byta . Har från min brors gård, djurbutiken , Lissma gård, Timoty oxbow.

BaltizSimbaLukas
0

Simba får grönsaker kanske två gånger i veckan, då brukar han få ruccola, spenat, morot, paprika, broccoli eller potatis. Förresten, är det giftigt med rå potatis?

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

frejaspluto
0

#14. Det sägs att det är giftigt med potatis. Jag har läst det här och på kaninmagazinet. Kokt potatis är bra, ger det en gång i veckan med ris.

emms
0

#14 Rå potatis ska man inte ge. Vet inte om det är giftigt så dom dör men är inte bra för deras magar iaf. Kokt och avsvalnad är bäst. Och koka då utan salt. 🙂

Emma

jentrjenny
0

Tack alla för tips? och hjälp! :)

zemlathebunny
1

Jag ger Zemla nästan aldrig frukt. Hon får kvistar och sånt och såklart fri tillgång till hö och vatten. Inget pellets.