Hur kan jag få....
…Hailey att börja äta mer rabbfor? Hon vill mest ha sitt från uppfödaren och havre. Men drygt att köpa dubbelt.
Någon som har tips??
(Ja eftersom hon växer behöver hon någon form av pellets)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När jag fick hem Luna så föredrog hon fodret hon fått hos uppfödaren och lämnade de nya pelletsen jag försökte fasa in och åt dem istället lite då och då under dagen, men allt eftersom det blev mer och mer av det nya fodret så började hon äta dem också, och efter en månad så åt hon glatt bara de nya pelletsen.
Hur länge har du gett rabbfor och minskat av det gamla fodret? Kanske behöver hon en knuff för att börja föredra det hon får mest av.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#1 Började ca 1 vecka efter hon kom hit, så 1 månad nu. Hon sorterar ut :( Äter kanske 1-3 bitar av rabbforen
Kan inte ha det framme heller pga Messi :/
Vill inte ha svenska foder som hon hade hos uppfödaren nämligen :/
#2 Har du funderat på att kanske dra ner mer på hennes gamla foder? Ge mer av det nya så att hon tvingas äta mer av det om hon vill bli lika mätt? (Det låter taskigt när jag skriver det men det är ju så man gör när de behöver äta mer hö)
Annars kanske du kan börja ge henne av rabbfor i andra sammanhang än "pelletsdags", handmata lite när hon inte är van att få pellets? För att liksom bryta mönstret. Jag vet inte, försöker bara spåna lite idéer nu.
Förstår att du vill byta, och att du inte kan ha det stående framme när det bor en annan hungrig kanin på samma plats.
Kaninerna Benjie och Luna
Tumblr - ☆ - Instagram
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
#3 är det jag gjort men hon lämnar det hellre än att äter upp det och går ner i vikt, så fått gett svenska foder i alla fall :(
Jag ger inte regelbundna tider, men oftast får hon på kvällen. Har skola/praktik på dagen. Så hon får i buren eller i hagen.
Nej han äter upp det direkt och han får 1-2 mskpellets max per vecka annars går han upp direkt :P Målet är att hon inte heller ska ha direkt pellets när hon blir större :)
Äter hon det om du handmatar? :)
Emma
#5 Inte just pellets, bara annat :/ (inte ens sin "egna" pellets) tyvärr. :/
Hon har inte varit här så länge heller och lite mer blyg än Messi var, så hon vill ha ännu godare saker i så fall ;)
Nej, detta låter krångligt… 🤔
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
#7 Hehe jag hoppas jag kan få henne att vilja äta mer av det andra i alla fall :P
#10 Kanske postat i fel tråd?
Zingo ;D
#10 Har inget med tråden att göra ;)
Ber om ursäkt råkade bli fel tråd😜
Har bara smygläst lite men har du provat essentials oxbow, pellets? Dom är bra! Jag köper dom när inte butiken har selective då tar jag och åker till djurbutiken för oftast det finns snnars vetrinären har vid receptionen 🤗
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#14 Nej har jag inte gjort men är inte ute efter att byta foder :)
Ska fortsätta med rabbfor, nöjd med det :) Tack ändå!
(Owbow är på tok för dyrt med)
Man kan ju blöta upp den gamla pelletsen och den nya pelletsen i en mix, sen successivt öka mängden nytt foder. Jag gav uppblött pellets förut för att få i mina kaniner mer vätska. I början var de inte jätteförtjusta i det, men blandade i nått gott som gröt, bladspenat i blandningen så åt de upp det i början.
#16 Då måste de ju äta upp det direkt annars måste det ju slängas :/
Aahhaaa, ok😊, jaa, Oxbow är superdyrt. Men väljer att vår kanin äter pellets nångång ett par ggr i veckan.
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#18 Meningen är att hon ska helst inte äta pellets alls sen eller som Messi 1-2 msk/vecka men hon växer än så behöver det just nu :)
Men vill få henne att äta rabbfor som jag redan har hemma och inte svenskfoder som hon hade hos uppfödaren, det som är problemet xD