Kaninsäkra
Hej! Det är så att jag ska skaffa en kanin, och ha den frigående i mitt rum, så nu ska det kaninsäkras. Det enda problemet är att det går en sladd ovanför golvlisten som jag inte kan gömma eller sätta sladdskydd på eftersom att den sitter fast och är övermålad. Hur skulle ni gjort med sladden, har ni några tips??
Ja den syns :)
Ställ något för just den biten? En möbel eller så? Den inmålade sladden tror jag inte du behöver oroa dig över, de flesta kaniner tuggar bara sönder sladdar som hänger löst och liksom "är i vägen".
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Bäst att gömma med möbel… Min kanin har tuggat hål i väggen och nått sladdarna som är bakom så man vet ju aldrig :S
Jag kan tyvärr inte täcka över sladden med en möbel på alla ställen, då den går runt hela rummet. Men då täcker jag över den där det går, och det går bra att låta den vara på alla andra ställen? Tack så mycket för svar!
vissa kaniner bryr sig inte alls om sladdar som sitter fast som den där gör, medan andra gnager på allt de kommer åt, men jag skulle inte lämna kaninen obevakad i ett rum där den kan komma åt en sladd så jag skulle gjort ett skydd på något vis, typ byggt en liten trälåda som man kan ha över sladden och knappt syns, satt en ny list över med en sladdgömma eller liknande.
Exempel på list som kan fungera om man sätter den åt "fel" håll.
Tack för svar! Det går tyvärr inte att sätta möbler för överallt då sladden går över hela rummet. Men då låter jag den vara på de ställena jag inte kan täcka för. Jag får helt enkelthoppas att min framtida kanin inte blir ett gnagmonster… Och om h*n blir det får jag fixa sladden då.
#6 ser dock ut att vara en sladd med rätt så stark ström i så ha endast kaninen lös under uppsikt fram tills att du han täcka sladden på något vis, även den minst gnagmenägna kaninen kan börja gnaga på sladdar när den är ensam och det är inte kul att komma hem och hitta sin kanin död på golvet efter att den har gnagt på en sladd, än värre om man kommer hem och hela huset brunnit ner till följd av att kaninen gnagt sönder en sladd.
Jag skulle tejpat ett lager silvertejp över hela sladden runt rummet, fast det blir inte så snyggt :P då är det ialla fall svårare att komma åt den för små nyfikna tänder. Det kanske finns snyggare tejp du kan använda. Eller fäst något kraftigt tyg över den?
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tror de är säkrast att sätta någon list över den , finns ju kabellister av olika slag. Kan du inte dra ut den så det inte är ström i den iaf innan du säkrat den?
Skulle gjort som Iremelinis, tejpat över den så det blir slätare mot väggen. Kanske haft något under tejpen för att skydda ännu mer. Och sen målat över kanske? Mina har varit och gnagt på lister då de sticker ut lite så finns ju en risk att kaninen smakar. Och behövs inte så mycket för att gnaga igenom en sladd. Optimalt hade varit att delat på ett metallrör och satt över på ett eller annat sätt. Kanske skapar du en ny stiltrend samtidigt ;)
Emma
Jag har funderat på att sätta någon slags list i hård plast över sladden, funderar bara på hur jag skulle fästa den på bästa säkraste sättet… Eller så får jag försöka hitta någon rejäl tejp, men då kanske en list är säkrare. Lite typiskt att sladden skulle vara just i mitt rum, är inte så i något annat rum. Men jag kommer nog på något, behövde bara lite insperation! ☺️ Tack så mycket!