Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 762 ggr
emms
0

Stressar varandra?

Hej!

Som några av er kanske läst i min tråd "kissar på sig" så har min kanin Mio haft problem med att kissa på sig ett tag nu. Vissa perioder har det varit bättre än andra. Har haft kontakt och varit hos veterinär och fått antibiotika osv. Har tom gått i tankar på att man kanske borde avliva Mio snart om det inte blir bättre liksom. 

Men! Den stora förändringen såg jag när jag separerade Mio och honan Miramis igår. Mest pga att jag märkt att Mio smalnat av. Så tänkte att han får äta lite ifred i ett tag, utan Miramis som är där och stressar. 
Så Mio fick flytta in i hallen och Miramis bor kvar i köket. Sen jag separerade dom har Mio inte kissat på sig en enda gång. Inte ens läckt lite. Han har varit helt torr i pälsen runt omkring könet och verkar mycket gladare och nöjdare.

Har inte sett honom så nöjd på väldigt länge, han slängde sig på rygg innan och det har jag inte sett honom göra sen innan jag bondade dom.
I början verkade dom väldigt tajta, låg alltid bredvid varandra men har inte sett dom putsa varandra den senaste tiden. 

Så jag börjar fundera på om dom är för olika för att trivas. Det känns som om Mio som är väldigt lugn av sig blir enormt stressad av Miramis pigga sätt. Miramis är väldigt aktiv och rolig för hon kollar alltid vad som sker och ska vara med överallt. Mio ligger helst och blir klappad liksom, han ligger ner när han käkar haha, beskriver honom ganska bra. 
Om jag tänker efter började Mios besvär efter de började bo tillsammans. Och de gångerna jag sett att han har kissat på sig har varit efter att dom stressat upp varandra. I samband med utfodring har dom sprungit runt varandra och när dom sedan får maten så har Mio lämnat kvar en fläck på mattan.

Vill ju att de ska kunna bo tillsammans men det går ju inte om dom blir så stressade av det. Känns jättetråkigt om det inte går att ha dom tillsammans men fortfarande skönt om man kommit på anledningen till Mios problem.

Har någon annan varit med om att ens kaninpar har väldigt olika energinivåer och stressar varandra? Hur har ni märkt detta och vad har ni gjort?

Emma

zemlathebunny
0

Jag tycker du ska fortsätta ha dom separerade ett tag till och se om han fortsätter må så bra som nu. Om han fortsätter må bra kanske du kan ha de så ett tag och flytta ihop dom sen🙂

frejaspluto
0

Jag tycker att du kan ha särade kaniner ett tag och kolla om det funkar. Om inte så får du överväga kanske ha dom som särbos eller sälja / adoptera ena om du inte orkar ha det så. Du kan inte tvinga kaniner bo ihop, om du förstår vad jag menar. Dom känner din energi med djuren går efter ditt humör, energi. Djur har en radar. Och just nu är det två kaniner som inte funkar och den ena tar ur lite energi, självkänsla . För den vill dominera. Du ska ta en riktig eftertänkare på vad du vill göra och hur du ska lösa situationen. ✨🐰🐰

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Elsaharr
0

Mona kanske i te stressade varandra, men Zingo åt alltid mycket snabbare än Dolly när de åt samtidigt. Han tog liksom flera bitar samtidigt och tuggade som om det gällde livet medans Dolly åt långsamt. Vet dock inte om det berodde på hennes då oupptäckta bettfel eller om hon bara tog det lite lugnare än honom.

Zingo ;D