Ger jag för lite mat?
Hej!
Min nya kanin som jag köpte för ca 3 veckor sen har gått ner i vikt hon får 2 msk pellets, spenatblad och selleri och fri tillgång till bra hö varje dag.
Kan ej ha fri tillgång på pellets till henne för min andra kanin endast får hö och de går ute i stort rum hela dagarna tillsammans.. hur ska jag ta mig till?
några tips??
Vilken ras? är det och hur gammal är hon?
// Linah
Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
Gerbilsidan
Teddyvädur ca 7 månader
Om hon går ner i vikt och hon äter upp allt borde du öka med maten, fast jag är ingen expert så det är bara vad jag tror.
Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!
Äter hon hö också?
Annars kan det kanske vara så att hon får för mycket annat (pelletsen, spenatbladen och sellerin lär ju vara mycket godare än höet) så att hon hellre skippar höet för att vänta på något mycket godare, och därför går ner lite i vikt. Men det är ju endast att fundera på om hon inte äter hö. :)
Har hon god aptit annars?
Jag skulle mer säga att du isåfall ger för mycket mat. Att hon går ner i vikt kan bero på att hon äter för lite hö, och äter det goda istället (spenaten och pelletsen). Eftersom dem går tillsammans kanske det är en andra kaninen som äter upp det mesta av höet. Min kompis hade samma problem med sin kanin, kaninen åt mest godsakerna och inte höet. Ägarna minskade på mängden "gott" och han började gå upp i vikt igen genom att äta hö. Mitt tips? är att ge henne mindre "gott" och se till att hon får i sig rätt mängd hö. Hon kanske inte tycker höet är sådär jättegott? Då kanske det kan vara ett alternativ att testa byta;)