Vattenflaska/vattenskål?
Hej!
Jag behöver hjälp med att hitta en bra vattenlösning åt min kanin. Hon är en inomhuskanin och fick från början vatten i vattenflaska, vilket fungerade sådär. Vattnet kom inte tillräckligt fort så hon ryckte i pipen medans hon drack = törstig kanin + oväsen. Nu har hon en vattenskål som hon kan dricka sig nöjd ur utan problem, men när hon inte dricker leker hon med skålen och spiller ut allt vatten i buren. Detta bekymrar mig mest för att om hon välter ut vattnet under natten eller på dagen när jag inte är hemma så är hon utan vatten tills jag kan fylla på igen.
Var det bara just min vattenflaska som var dålig och inte gav vatten tillräckligt fort eller upplever ni också att det är så över lag? (Kanske bör tilläggas att min kanin är ca. 4 kg och flaskan var storlek large om jag inte minns fel).
Har funderat på om det skulle hjälpa med en tyngre skål som hon inte kan rubba så enkelt, har ni något förslag på tyngre vattenskålar?
Vad tror ni?
Det finns olika slags nipplar på flaskor, jag tycker såna med "stång" ger mer vatten än dom med "kula".
Annars kanske en skål som sitter på burväggen är nått?
l'm back
Jag gillar inte vattenflaskor, mina har alltid ryckt och haft sig med dom=oväsen:/ känns som att de får böja huvudet onaturligt när de dricker också. Jag föredrar skål:) Akitaskålar i plast kan man ju sätta fast i gallret om man har bur. Jag själv använder stora tunga keramikskålar avsedda för hundar som vattenskålar till mina kaniner. Mina kaniner är ju dock i tvåkilosklassen. Din kanske skulle välta hundskålarna också…?
En skål som hänger i gallret kanske? Fast det finns det risk för oväsen och att hon puttar ut vattnet nerifrån. Kanske akitaskål + låsfjäder hade fungerat?
Tunga vattenskålar brukar jag köpa på tex röda korset/läkarmissionen. Leta där :)
På sommaren har mina kaniner en skål på ca 4dm i diameter, som hela flocken delar på, den rubbar de inte. Så om du har mycket plats kanske det hade fungerat?
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Vi har både och. Vi har stort Kaninhem, varsin ände av hemmet. Han gillar både och. 😀
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Har en större foderautomat som rymmer 1,5L vatten. Är rätt tung och otymplig med vatten i och så brukar vattennivån hålla sig rätt låg utan att vara svår att dricka ur. Beror väl lite på hur intensivt din kanin ska leka iofs.. 🤪 Annars låter ju akitaskålen ganska bra.
Jag har en sån skål i rostfritt stål som man sätter fast på buren och den sitter ganska hårt i sin ställning och hon får inte upp den när den är fylld med vatten och har inte vält ut den. Jag provade att ha två st, en till vatten och en till pellets. Den med pellets tog hon loss för den var ganska lätt att få loss. Men nu har jag vatten i båda och det funkar jättebra. Jag köpte det på fågelavdelningen i den djuraffären där jag bor men de ser ut såhär. Och hon har skålarna på sitt tak så de sitter fast i buren men " ligger" lite på taket. Funkar jättebra. Inget skräp i skålarna heller från ex toalådan/hö och det är också skönt.
Skickar en bild på hur det ser ut hos oss iaf 🙂
Jag har en slags vattenflaska med inbyggd skål som sitter på buren som en vanlig flaska (fast vi har fått klippa av en bit av gallret) . Egentligen skulle den vara värmeflaska till vintern fast den gick sönder. XP
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Jag hade samma problem, han slängde iväg skålen… Har en som man fäster på burkanten, funkar toppen👍🏼
Båda mina har skålar. Elliot fattade aldrig hur man drack ur flaska, så det blev att jag fortsatte med skålar för alla kaniner. Mio har aldrig ens provat flaska. :-)