Kanin iFokus

Kanin

Etikettkaninhoppning-och-selar
Läst 860 ggr
emiliasundstrom
0

Selträna, hoppträna?

Hejsan! Får hem min kanin inatt och det är en Hoppkanin som är avlad för hoppning, slutbabblat om det. När tycker ni att det är lämpligt att börja Selträna? När får man börja hoppträna? Vad rekommenderar ni för ålder? Vilken Sele ska man använda vid selträning? ( Tänker själv bröst, men intressant att höra era åsikter ) Hur gammal ska Kaninen vara för att få tävla? Tack på förhand!

Blomma Med vänlig hälsning Emilia Blomma

Innehavare av Norths Hoppkaniner 

Regnbåge

Katniss
0

Jag har för mig att kaninen ska vara minst 6 mån för att få tävla.

R.I.P. Anton 💔

[RC1393]
0

Tycker kaniner är snabba på att fatta grejen med att ha sele på sig och matte i koppel bakom, så jag brukar börja ganska nära inpå när det är dags för hoppträning. Man ser ju om kaninen behöver mer tid med koppelträning och kan anpassa därefter. Under 4 månader tycker jag dock inte man behöver besvära kaninen med att gå i koppel. 

Man får vara med på träningar från 4 mån ålder, men vid hemmaträningar får man bestämma själv, men jag tycker 4 mån räcker gott. Ingen mening med att ha bråttom, blir bara jobbigare att få tillbaka kaninens självkänsla om man råkar stressa den. Vid 5 månaders ålder får man sedan göra sin första start i SKHRF, 4 mån i SKAF. 

Jag tränar mina kaniner i den sele som de ska ha vid hoppning sedan. Bröstsele har mina.