Grävlåda?
Hej! Tänkte skaffa en grävlåda till min kanin men vet inte riktigt hur jag ska göra så vill gärna ha tips?. Typ som vilken låda? En kattlåda, Ikea låda med hål? Och vilket material? Ska man ha sand, jord eller toapellets?? Tacksam för alla tips😊
Jag har som en stor balja med jord i. Har ingen bild på den nu men är i stil med denna. http://jas-shop.dk/produkter/6-baljevogn-med-1-bajle.html
Zingo ;D
Toapellets låter väl ganska bekvämt om man vill slippa sopa upp sand och jord som fastnar på kaninens tassar 🙂
Du kan också använda strimlat tidningspapper, torra löv, torv, vanligt strö, halm eller nästan vad som helst,
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Ska nog också fixa en grävlåda till Pix lite senare och då kommer jag använda Skuttis gamla 100x50-bur (bottendelen) 🙂
~ Be sure to taste your words before you spit them out ~
Jag har köpt en stor Ikea transparent färg, 49 kr. 40 liter tror jag att det är har hällt i sand och våran kanin hoppar gärna i den ganska ofta! 😄. He loooves It!
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Vilken sand använder du då? #4
Vanlig sand som man köper på bauhaus . Till sandlådor! Jag fick den informationen av djurbutikens ägare ( jätteduktig kvinna som har hand om djubutiken) hon har stenkoll på dina uppfödare av kanin och andra djur som hon har! Hon hade vanlig sand till sina kaniner i en Ikea låda hon våran kaninälskar det! Redan från början och han var där när vi köpte honom så jag följde hennes råd att fortsätta ha det vi har ett stort Kaninhem nästan 5 meter stor yta. Med Kompostgaller. Han har det jättebra med sanden! Funderar på köpa bara en låda och bugga upp den så han kan sitta på planka och hoppa i 😅😅, Ikea har allt ! Förutom sand haha 😊
PS, se till att du borstar kaninen lite oftare och ha handdukar jag brukar förbereda om han vill komma ut , ha en fuktig, handduk torka upp det mesta på kaninens päls och ha en torr om man vill. Sen borsta ur pälsen. Det är inget jobb kanske början nu tar 5 Min i istället för 10-15 min. 🐰🌟
Dammar inte sanden från Bauhaus? Är det grov sand, sandlådesand eller vad? Jag hade sandlåda till våra 2, och speciellt hanen älskade det! Tror han fick en ordentlig träningsökt, så intenst som han grävde…😄 Men sanden (kattsand, som inte skulle damma…) dammade jättemycket, kan inte ha varit bra för honom, så jag var tvungen att ta bort lådan. Testade med någon sort spån, men det var tydligen mindre intressant att gräva i - och honan använde då lådan som toa. Skulle dock gärna fixa ny låda, om det finns någon sand som inte dammar.