Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 880 ggr
Oliviajjohansson
0

Få kanin rumsren..

Hej!
Har köpt en teedyvädur som är ca 6-7 månader gammal hon kissar överallt i buren hur ska jag gör för att få henne att kissa i toaletten?

Peak303
0

Prova sätta höhäck över toan för då sitter hon där när hon äter och kan ev förstå att hon ska kissa där också. :)

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

frejaspluto
0

Könsmogen och gör sitt revir, innan det är försent ,kastrera Om det inte blir bättre. Det sägs att honor är jobbiga, Hanar också men inte på samma sätt. prata med en vetrinär en kanin kunnig sådan. Ibland , sällan att man har tur med bra honor som är Ej kastrerade. Man lugnar ned deras hormoner, deras revirtänkande, mm, det behöver inte vara så men det brukar vara den tonårsperioden… Är den kastrerad förresten ? Om den är det så kan det vara bara en bökperiod, vill känna sig hemma om hon är så ny… Och prova häng, sätta fast hösäck ovanför toan. Det brukar vara ett bra trick! Håller med #1. 💜

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Oliviajjohansson
0

Hon är ej kastrerad men hon ska kastreras.

får testa sätta hö över toaletten tack för tipsen!😃

frejaspluto
0

Hur går det?

Oliviajjohansson
0

satt höhäcken över toaletten men då äter hon halmet istället.. :/

frejaspluto
0

Hmm, jag tror att du får locka henne med nått riktigt gott i hösäcken. Lägg nått och gott för så äter hon höet också. 🍀

[lillelull]
0

Jag fick hem en liten hona på 6 månader för en vecka sen och då hade hon inte någon rumsrenhet inne alls och jag började då med en ganska stor plastlåda under höracket och så började hon sitta där och äta och bajsa och kissa.. 

Och sen så märkte jag att hon både kissade där och i ett annat hörn så då flyttade jag den lite mer åt hörnet och sen så började hon tillslut gå i lådan och nu har jag bytt till en hörntoa och har kvar höracket där de var men har hängt en höboll ovanför hörntoan också och hon är helt rumsren nu. Hon både kissar och bajsar i sin hörntoa och det kommer såklart en liten plutt här å där men de är ju inget. Och hon är ute och skuttar utanför buren varje dag och då har jag en toalätt låda framme på golvet och även buren öppen och då går hon antingen in i buren eller till plastlådan som de är toalätt pellets i och hon har nu bara mattor i buren och pellets i toan och hon trivs såhimla bra med det för hon verkligen älskar mattor.

Hon gillade inte alls att ligga på golvet i buren när de var bottenmaterial hon blev bara besvärad och låg på taket istället men nu kan hon ligga på hela burgolvet och vila på sina mattor och så går hon på sin lilla toa och äter ut sin höboll. 
Lycka till och kastrering är bra oavsett så de bör du göra ändå. Det ska vi göra om ca en månad. Vill gärna lära känna henne och få henne helt trygg med mig innan kastreringen utifal att man måste stödmata eller så.