Kanin iFokus

Kanin

Etikettsjukdomar
Läst 670 ggr
Linjen
0

Allergisk kanin?

Hej. Min kanin har problem med sitt öga. I höstas började det rinna, som tårar, ur ena ögat, var hos veterinären två gånger. Fick först en salva att ha i ögat, men det hjälpte inte, sedan sövde dom henne för att spola tårkanalen. Dom letade noggrant efter skräp och skador på ögat, kollade även på tänderna i munnen, men veterinären kunde inte hitta några fel på ögat alls. Efter lite funderingar testade jag att ta bort halmen ur buren och ersatte spånet till "toalett" ögat blev helt bra igen. Men nu har problemet kommit tillbaka och jag har fortfarande ingen halm eller spån hos henne. Ska höra med veterinären igen om dom har några idéer om vad det kan bero på, men jag undrar om fler har kanin med liknande problem? Och hur hanterar ni det i så fall? Hon är utekanin, verkar inte trivas inomhus, men har en bur med stor Hage hon kan vara ute i. Jag har försökt att hålla höt ute i hagen så att det inte ska damma för mycket på henne, samt att en del dam kanske blåser bort i vinden. Eller kan det vara något i maten som hon inte tål (hon får royal rabbit)? Hon blir ett år i sommar och är en dvärgkanin av blandras. Alla idéer och funderingar mottages gärna.

frejaspluto
0

Hmmm, tänker jättehårt…😅😊Är kaninen rumsren? Jag har inget halm, bara stor matta. Hus, tunnel, leksaker. Halm drar till sig sååå mkt skit. Smuts överlag, jag har fin, fin kattsand till toa. Detta är bara för underlätta mig och jag tror inte han saknar halm direkt, mkt hö har jag. Han är knasig och rolig min dotters kanin ( familjemedlem ) han brukar flytta på endel utav hört och lägga sig på det och rulla! Halm har jag provat men han verkade inte ens intresserad utav halm överhuvudtaget inte ens ligga på det. Jag tror att det är smuts han har fått i sig? ! Känslig i ögat. Har det varit långt emellan från dåliga ögat till nu? ✨

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Linjen
0

Hon är utekanin, men har en låda hon använder mest till att göra sina behov på. Jag har inte haft halm hos henne alls sen jag tog bort det för henne i höstas. Trodde att hon inte tålde halmen men problemet kom tillbaka nu trots att hon fortfarande inte har någon halm hos sig. Kommer inte ihåg exakt, det är kanske ca 4 månader sedan hon hade problem sist. Jag använder kattsanden "toalett" i boet nu och hagen är täckt med jord. Vad har du för slags matta? En tjock rumsmatta, eller typ trasmatta?

frejaspluto
0

Det finns hur mkt som helst i mattor, beroende på hur din kanin är och du 😀, jag gillar släta mattor lätt och ta bort saker och ting och lätt och damma av borsta av, osv. Köpte billigt sortiment på Ikea jag har Alslev. Matta. Den använder min syster och min kompis dom har just den mattan och släta i sin utehage och inomhus. Dom har det väldigt bra dom kaninerna kan springa och komma och gå som dom vill. Min syster har innehage på sin altan som är för familjen och kaninen. Hon har mattorna för att det är skönare snyggare lättare för just henne och städa. Jag tror inte faktiskt att det är ngt större fara för dun kanin jag tror att det är smuts som har kommit i ögat eller så kan det vara en vagel som vi kan få,det kan komma åter men man kan få bort vageln helt.

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Linjen
0

Uppdatering, har varit hos veterinären för en till kontroll. Han tror att det antingen är tandrötterna som ligger bakom, eller en lätt infektion i tårkanalen. Jag ska massera tårkanalen varje dag och ge henne ögondroppar, kommer i början av april röntga henne för att kolla tänderna ordentligt samt spola tårkanalen. Sen får vi se vad röntgen visar. 

Någon som har erfarenhet av problem med tandrötterna? Det lät på veterinären som att det inte alltid går att åtgärda beroende på vilken tand som i så fall krånglar :( Nu behöver det ju inte vara det, men det är väl inte omöjligt.

Irmelinis
0

Åh hoppas verkligen inte det är något med tandrötterna, det kan vara riktigt svårt att rätta till. Om tänderna påverkar ögonen så brukar det vara ganska illa.

Håller tummarna för att det bara är en infektion i tårkanalen! Om hon är långhårig så kan det också hjälpa mycket att klippa pälsen kort på huvudet och runt ögonen.

Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop: 
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening