Kanin iFokus

Kanin

Etikettallmänt
Läst 1415 ggr
[lillelull]
0

Kanin & Katt

Hej! 

Jag ska snart få hem en liten hermelin kanin hona och undrar nu om det finns några bra goda råd som man kan ha med sig i fickan när det gäller introduktionen för katten. Han är 3 årig innekatt och vi bor i en lite större 1 a. 
Han är ganska mammig och lite svartsjuk när det kommer till att andra djur ska vara med mig och försöker gå genast trycka sig fram till mig och klättra över det andra djuret så att säga för att få kärlek GladHjärta En riktig mammagris.

Han har en guldhamster kompis som kom den 2 februari. Han blev lite rädd första gången han såg honom men nu går det bra och han får titta och lukta på honom utan problem och han försöker inte " slå eller döda/äta" hamstern men han initierar gärna lek och försöker typ lägga sig på mage och börja leka som han gör med mina andra katter han träffat, detta går ju såklart inte eftersom hamstern är för liten och inte är en lämplig lekkamrat till katten men jag ser det som ett gott tecken att han inte är aggressiv mot hamstern! 

Men jag tänker lite vad ska jag tänka på mer än att ha tålamod och tid när det gäller introduktionen till kaninen? 

Jag har felliway inkopplad och även zylkene får kissen för att han ska bli lite extra lugn och känna sig trygg, detta hade jag inte när jag tog hem hamstern men tänkte att det kunde vara bra nu. 

Finns det några andra tips/råd/historier/erfarenheter som ni hade velat dela med er av när det gäller dessa två djur tillsammans? 

Jag tänkte att kaninen ska vara i buren den första tiden så att kaninen får bo in sig här hemma och känna sig trygg och veta att det är hennes fristad så hon inte bara springer lös på golvet direkt, då hon inte heller riktigt är helt rumsren också så tänkte jag att det kan vara bra för henne att vara i buren en liten tid i början. Vad tycker ni om detta?  Har fått detta råd av en del andra som har kanin och katt så tror det är ett bra råd.. men ja alltid kul att höra vad andra tycker! 
Tänkte även lägga ut tråden på hermelinkanin och katter iFokus så man kan höra lite där också!
Det är en stor bur så det är okej tänker jag att ha henne där i början så att det inte blir för mycket inkräktande på varandras revir?

men sen är tanken att det ska vara en lösgående innekanin  då jag inte vill ha en kanin som bor i en bur bara och sitter där hela dagarna..

Hästbäst
0

Min katt blir typ rädd för kaninerna. Om vi släpper henne vid kaninerna så blir hon rädd och vill springa in.

Hästar är våra bästa vänner

BaltizSimbaLukas
0

Jag har ingen erfarenhet av att sätta ihop katt och kanin, men mina grannars katt gillar att vara vid vår kaninbur. Kaninerna brukar inte bli rädda, mest nyfikna. Det är bara när han försöker komma in/nudda dem som de blir oroliga och springer iväg.

"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag

Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !

Ha det gött, igelkött!

Patriszija
0

Jag har inte haft några problem med katten :). Nu är han Iförsig 11 år och otroligt lugn så han kikade mest på kaninen osen var de bra med det, totalt ointresserad. Kaninen regerade inte heller på katten, däremot gillar han intr hundarna än. Blir livrädd när dom kommer men dom är ju mer "på" (inte elaka då dom är uppväxta med en kanin som var bossen ^^). Men jag skulle aldrig släppa dom utan uppsikt för man vet aldrig om instinkter släpper till :p

[lillelull]
0

Jag är hemma hela tiden för jag är sjukskriven och om jag går hemifrån så kommer kaninen få vara i sin bur den stunden jag är borta, oftast är jag bara borta en timme kanske. 
Så det kommer vara uppsikt hela tiden 🙂 Men hoppas allt går bra och katten kan acceptera kaninen utan att bli helt rädd och att det blir dålig jobbig stämning.

Förstår såklart att det kommer ta sin tid och det får det göra såklart men man hoppas att det kan samexistera utan problem 😊

Siastassar
3
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena kanin är betydligt mer nyfiken på katten än vad katten är på kaninerna. Jag har inte gjort nåt särskilt utan bara släppt ihop dom under uppsikt & det har gått jätte bra! Är inte din kisse ens dum mot hamstern borde det inte va nån fara för kaninen. Om katten vill busa & blir för hårdhänt så brukar kaniner vara duktiga på att säga ifrån! Lycka Till & säg sen hur det har gått. Visar ett par bilder på min kanin & katt.

Siastassar
2

Picasso gillar att följa efter katten :)

[lillelull]
0

Tack och tack för de fina bilderna 😊 hoppas mina två kan vara tillsammans sådär och bli vänner och i värsta fall iaf kunna samexistera utan bråk. Men såklart drömmen att de ska komma bra överens och leva ihop då jag har en del vänner som har båda två ihop och är i dessa fall goda vänner så det hade varit optimalt såklart. Vill inte att kaninen ska känna sig förvisad till buren.

Smultrondraken70
0

#5 #6 haha vad underbara bilder:) måste säga att det syns att ninisen är mest angelägen:)

Siastassar
0

#7 ja jag slår vad om att det kommer bli jätte bra! Din katt kommer säkert lära sig att uppskatta sällskapet! Dessutom går det att gosa med båda samtidigt så ingen behöver bli svartsjuk :) #8 Hihi tack! Ja innan jag köpte en kaninkompis till Picasso så tror jag nästan att han va lite kär i katten för då stalkade han nästan henne. Men han har lugnat sig en aning nu när han tyr sig mer till sin artfrände!

[lillelull]
0

😊 Ska hämta henne imorgon.  

Hoppas allt går bra. Hon är så fin, en liten havanna Hermelin ❤️

Siastassar
0

Så spännande! Kom ihåg att berätta hur det går. Stort lycka till!

[lillelull]
0

Det ska jag absolut! 

Är här stora delar av dagen och som det ser ut nu spenderar jag även hela natten här 😂😴

[lillelull]
0

Då var kaninen hämtad idag och vi kom hem vid 18 tiden så allting är väldigt nytt. Men för kaninens del är allt väldigt lugnt. Hon var hur cool som helst med resan och när vi kom hem så började hon känna sig hemma och äta hö å skutta omkring och vågade sig ut ur buren direkt och hälsa på katten. Han är mer avvaktsam och funderar kring vad det är för konstigt djur?.. Det kommer väl ta ett tag innan han kan känna sig helt lugn nära henne men jag hoppas det går bra. Dock absolut inget fräs änsålänge och inga slag med tassar eller så. Han har slickat på hennes rygg för man måste ju testa de. Han är en sån pussgurka. Pussar och slickar på alla. Men ja de har hälsat genom gallret först och sen skuttade hon ut och så fick de lukta på varandra på varandra på nära håll, känner min katt så bra så vet vad han tänker göra innan han själv ens påbörjat det så är rätt trygg med att jag har koll. Hon är väldigt liten jämfört med honom men hon verkar inte känna sig liten 🙂 hon är en självsäker tjej! Har ju träffat både hundar och katter hos uppfödaren.

[lillelull]
0

en liten bild på henne 🙂

[lillelull]
0

Hm ser ingen bild så postar igen

Siastassar
0

Åh stort GRATTIS! =D Så söta de är tillsammans! <3 Kul att du har fått en sån modig liten kanin. Jätte bra att uppfödaren har introducerat henne till hund & katt under uppväxttiden det gör mycket! Min lejonhuvade tjej har bott hos mig i 6 veckor men är ff rädd för katten & hunden tyvärr. Stor skillnad mot min Rex som växte upp med 12 rottweilervalpar omkring sig. Han är totalt orädd! Men lycka till nu det där ser ut att gå finfint! :)

[lillelull]
0

Ja det är skönt när det är en bra grund för kaninen, då man gärna inte vill stressa kaniner, med både flytt, nytt hem och sen ett djur som de då kan vara rädda för.
Det blir ju väldigt mycket stress då och så blir man själv också stressad och ja det blir mycket för alla parter.

Så det är skönt att hon är trygg i sig själv och har vana för andra djur.

Väldigt trevlig och fin uppfödare som spenderar och lägger ner tid på sina djur, och alla djur som fanns hos henne oavsett om de var katterna, hundarna, kaninerna eller getterna så var alla väldigt trevliga, tama och härliga djur!
Så är glad att jag fann henne 🙂

Jag är väldigt glad i min lilla Tuva som kaninen heter.
Har velat ha en kanin länge nu och tänkt och funderat kring det ett bra tag men jag var väldigt bestämd att jag skulle vänta tills jag fann en kanin som verkligen skulle passa både mig och katten, men de är värt väntan.

Jag  vill alltid tänka igenom ett köp av djur och leta efter en uppfödare som man trivs med,  så man inte bara skaffar första bästa för vill ha ett djur så fort man kommer på det. 
🙂