Böjd klo
Hej! Min syster tar hand två omplaceringskaniner som flyttade hit för några månader sedan. De har i tidigare hemmet inte klippt klorna verkar det som, då dem var väldigt långa när kaninerna kom till oss. Vi har klippt klorna nu i varje månad, men nu när jag kollade på klorna idag så var en av Marqus (som hanen heter) klor böjd/vriden! Har inte märkt den tidigare. Vad gör man? Tvivlar på om veterinär ens kan göra något? Är det plågsamt för kaninen tror ni? Tacksam för snabbt svar!
Vänliga hälsningar Ellen 

Bild skulle underlätta!
Jag vet ju inte hur han beter sig eller så, men jag har hört om kaniner som har fått klor bortopererade för att de var vridna eller liknande… :/
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Svårt att se på bilden, men när det gäller marsvin gäller det att klippa pyttelite jätteofta (flera gånger i veckan) så att pulpan ska dra sig tillbaka. Ibland tvingas man klippa för långt för att få bukt med det. Påverkar den klon gången på något vis?
Eftersom nagel är en " död " hud som växer som våra, sålänge kaninen inte lider det ser man oftast när det är synligt för oss. Kan ni klippa klor? Eller gå till en kaninkunnig person tex. Djurbutik. Och dom klipper 50-120 kr. Vanligtvis 10kr per tass. Kunniga djurbutiksägare är väldigt bra! Men tänk på att dom är inte medecinskt utbildade. Om ni försåt vad jag menar. Om dom säger för mkt kan det missuppfattas. Rådfråga då vetrinär. ✨
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
#3 : Han verkar inte ha ont, dock väldigt bestämd, envis, lite hysterisk i buren (dock nog hans personlighet 😉) Men annars ingenting speciellt vad jag märkt. Operation känns lite väl, eftersom han inte verkar visa på smärta. Självklart om det blir värre får vi nog ta kontakt med veterinär, men i nuläget tror jag vi avvaktar lite.
#4 : På kaniner räcker det att man klipper ungefär en gång i månaden samt vid behov såklart. Jag tycker han går ganska normalt och han springer, hoppar och allt.👍
#5 : Jo vi klipper själva. Har ganska lång erfarenhet av kaniner så är van vid att klippa klor på kaniner, vi har dock aldrig stött på att kaninens klor har böjt sig som Marqus klo har… 🤔
Okej, ska se om vi kan höra av oss till någon veterinär, dock har deras ringkontakt nog redan stängt för idag så vi får se om vi antingen mejlar eller hör av oss imorgon. 🙂
Vänliga hälsningar Ellen 

Asså, jag tycker inte det, du verkar veta och söker jag tycker att N kan klippa , du sa att no har klippt förut, prova, det är om åra naglar set blir bra efter ett par klippningar. Kör på! Prova annars ser ni om ni ska vända er till vetrinär eller inte. 🐰
Säker ska set stå i första meningen 😅
#7 Jadå, vi fortsätter med kloklippningen, blir nog lite oftare nu med tanke på detta och såklart så kommer vi undersöka hans tass varje dag speciellt, för att se ev utveckling. Sen, hade ändå bara tänkt rådfråga veterinären (så någon operation eller liknande blir det inte som det ser ut nu.) 😉
Vänliga hälsningar Ellen 

#9 Då har jag lärt mig något nytt! Det låter iallafall som att det inte är något att gå runt och oroa sig för, så bara att hålla koll👍