Kanin iFokus

Kanin

Etikettmat-och-utfodring
Läst 1832 ggr
HopeForTheo
0

Ryker från hö

Hejsan! Köpte en stor påse hö från Hajen i Varberg häromdagen, och nu när jag öppnade kom det en massa "damm"rök, är det ett tecken på mögel? Höet ser fint ut och luktar inte speciellt mycket. Är det okej eller borde det slängas?

tlover
0

Så dammigt hö som du beskriver är inte okej, det kan tex vara mögel även om det inte måste vara det vad jag förstår.

l'm back

Gronstedt
0

Behöver inte vara mögligt, men dammet kan ändå irritera ögon och luftvägar. Du kan blöta höet för att binda dammet innan du serverar, men blött hö får inte bli liggande för länge.

farvendal
0

Det höet skulle jag gå tillbaka med.

Medarbetare på

Kaninmagazinet.se

frejaspluto
0

Vi köper från djurbutik. Det dammet är jag inte oroad för ert är nog bara hö som har samlats sig. Ungefär dom när man plockar upp gräs , (drar upp) i det fria så kommer det lite annat än gräs. Tänkte bara ge som en naturligt förklaring. Jag brukar ha det lilla, lilla dammet när det tar slut i påsen. Så länge våran kanin mår bra äter flitigt han älskar det! Så länge han inte nyser och nyser eller andra reaktioner, då bör man byta hö. Tyvärr jag bor inte närheten utav bondfarm. Skulle köpa hö från dom annars ! ✨

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

HopeForTheo
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jo, har grävt runt lite i påsen nu och hittar inget mögel i sig, har haft en påse som möglat en gång i tiden och det enda som liknar det är då dammet. Som sagt luktar det inte mögel heller och dom brukar ha bra hö på Hajen, det har dock aldrig dammat såhär mycket. Är samma sorts påse man kan köpa i djuraffären här omkring så det är inte en sån liten påse med Dogman hö :p men om det hade vart mögel, hade inte det kännts tydligt på lukten? Det är för övrigt rätt torrt hö

tlover
0

#5 Höet kan ha börjat mögla utan att det syns (du vet som när man biter i en möglig macka som man trodde var okej). Mögel är ju ganska smått om man säger så.

Men även om det kan vara mögel så måste det inte vara mögel.

Men det kan ändå besvära kaninen (kör ner näsan och andas in några gånger. Går det utan att du får besvär så kan det vara ok ändå).

Att höet är torrt är bara bra, mindre risk för problem.

l'm back