Snabb hjälp!!
Min katt skrämde vettet ur en av våra kaniner när vi var ute på promenad så Turbo (kaninen) bara skrek. När jag tog upp honom var han helt slapp. Just nu sitter han i lugn och ro i sin bur. Men han är jättevarm och vill varken äta eller dricka och hanns hjärta slår jättefort:(
Vad ska jag ta mig till??
Låt honom vara! Lägg gärna någonting över buren t.ex en filt eller lakan så han kan få lugna ner sig..
Låt honom lugna ner sig en stund, han skrek nog för att han var livrädd. Och kanske "spelade död", därfär var han slapp.
Ge honom 2-3 timmar att återhämta sig i lugn och ro, kolla igenom så han inte har sår eller något brutet ben.
Uppfödning dvärgvädur och velveteen lop:
www.alrunans.weebly.com/
Medlem i Sveriges Kaninvälfärdsförening
Tack för svaren! Katten hoppade inte på honom utan gjorde en snabb rörelse mot Turbo som skrämde honom rejält😕
En kanin som blir skrämd eller har ont "skriker". De låter som din kanin är i Chock och behöver lugnt och ro. Gärna ensam i ett rum i sin bur. Där ljudet är utanför och inte inne i rummet! Du kan täcka buren så som följande skriver till dig. Ibland kan de räcka att kaninen är i ett ensamt rum där du har dragit ner rullgradinerna och inga lampor tända. Så att de blir lite mörkt. Då kan man "lura" kaninen att de är på väg till natt och då lugnar den oftast ner "snabbare"
Han är fortfarande chockad😕
Tyvärr kan chocken sitta i ganska länge och ibland är det så illa att kaninen senare avlider. När en kanin skriker är det ofta av ren panik och dödsångest. Otroligt hjärtskärande ljud 😢
Fortsätt att låta honom vara ifred i tystnad, gärna relativt mörkt. Ja, så som jag antar att du redan gjort. Det kan vara lockande att kolla till honom men försök låta honom vara i iallafall ett par timmar till.
Hoppas han lugnar ner sig snart. ❤️
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se
Jaaa, chocken kan vara i timmar, mörkt, trygg plats. En filt, ta saker som han är van vid och gör lite extra mysigt, och låt honom vara i fred. Fri tillgång till hö och vatten. ❤️
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Hur går ert med kaninen ✨🌻
Hur går det med honom?😕
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Tack så mycket för hjälpen, har aldrig varit såhär orolig för honom😕 Men nu mår han bra och är som vanligt🙂
Som sagt tack så mycket för den snabba hjälpen❤️
Vad bra!!💙 Ingen orsak , det därför många är här bolla tankar ,tips, mm.
Vad skönt att de har löst sig för dig :D
Ja, vad skönt! :D
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
Skönt! ❤️
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se