Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 785 ggr
Elly7519
0

kastrera hankanin.

Hej!

Jag heter Ellen och har en hankanin  som är 5 månader och är innekanin. Nästa månad ska vi på en hoppkurs. Nästa månad skulle det vara bra att kastrera honom. Men han är en hermelin kanin och det är väl en av dem minsta raserna? Jag har hört om många döds fall i kastreringen.  Skulle det vara reskabelt att kastrera en så liten kanin? Jag är mycket rädd om honom så jag vill inte järna ta några risker. Vad säger ni? Är han för liten och ung för kastrering?

Frosstis
0

Nej det kommer gå jättebra :) Det är väldigt små risker med kastrering nu för tiden och veterinärerna är duktiga, och kastrering på hankaniner är ett väldigt enkelt ingrepp :)

Peak303
0

Så länge du kommer till en kunnig veterinär så ska det inte vara någon större fara. Är han även ung så är det bara bättre! Kastrerade själv en kanin bara 1 månad sedan och det gick super bra! 🙂

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

Elsaharr
0

Min kanin är ganska liten (väger runt 1,2 kilo) och han kastrerades när han var 2 år ungefär och det fick super! När kaninen är 5-6 månader är det ju den rätta tiden man kan börja kastrera kaninen så det ska nog funka jättebra bara kaninen är frisk och du går till en kunnig veterinär.

Zingo ;D

Usagi_
0

Man kan till och med kastrera hamstrar (stort ingrepp dock) så det går nog bra ^^

~ Be sure to taste your words before you spit them out ~