Kan man bada kaniner?
min kanin luktar verkligen ingrodd bajs och de är ingen mysig doft.. går det att bada honom eller är det farligt??
Du bör inte bada/tvätta kaniner om det inte är akut. Detta då fetthalterna i pälsen fördärvas.
-' Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt
#1 okej , tack så mycket!
Min kompis kanin hade liknande problem, vi klippte försiktigt bort klumpen, och badade sedan i mycket lite ljummet vatten, endast baktassar, könet och svans kom i kontakt med vatten.
https://sites.google.com/site/vargidetskaniner/home
Klipp den päls som är nersmutsad. Om du behöver blöta pälsen, ta bomullspads och dutta bara där det behövs.
Min kanin hade äckliga fötter ett tag, med ingrott bajs. Vi tvättade hans fötter med varmt vatten och torkade dem med en handduk, sedan var det bra. :)
"Ett hem utan kanin, är bara ett hus." ~Jag
Följ gärna min och min kompis kaniners instagramkonto: simbaochlukas !
Ha det gött, igelkött!
de är inte bara tassarna som luktar, de är hela honom :(
Luktar det kanin eller en speciell doft? Vädra hemma våran får en speciell doft när han känner sig lite på kärleksidan! Brukar bara vädra och göra rent buren extra mkt och sen går doften bort. Om han är smutsig så tar jag bara ljummet vatten och har en varm handduk som hänger på elementet. 🐰
✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜
Är han kastrerad?
#9 nej han är inte kastrerad
Tycker att okastrerade hanar kan lukta väldigt mycket mer "kanin", än kastrerade, och bajset och kisset kan verkligen lukta pyton:/ Det kan nog bidra i ditt fall. Sen vet jag att kaniner har någon sorts "fickor" vid könsöppningen, där de i bland slarvar med att hålla rent, och då kan det verkligen lukta illa. Det bildas nån sorts sekret där.
Bad är väl något man ska undvika om det inte absolut är nödvändigt. Kolla körtlarna som sitter vid könet/analen, där kan det ibland sitta gegg som kan lukta riktigt illa.
Det skadar inte att göra bada kaninen någon enstaka gång. Jag gjorde det faktiskt när min hane luktade som allra värst (dock bara med ljummet vatten). Men låt det inte bli något upprepande.
Medarbetare på
Kaninmagazinet.se