hur gör man?
Hej!
jag har fått hem en kanin som är jätteskygg! ( han har blivit skrämd av högljuda barn ) han vågar komma fram till mig om jag är ensam med han och ja kan klappa han en ganska lång stund medans han ligger och njuter.Men om de är 1 kompis med mig blir han direkt osäker och börjar dra sig tillbaka. men jag vill att han ska bli väldigt framåt och kan möta mig när ja öppnar buren.
Ja vet att man måste bygga förtroende för honom men alltså , hur får han upp förtroendet för mig såpass mycket att han litar på mig?
( han är 1 år om ni undrar )
Tpf :)
Hur länge har du haft honom?
R.I.P. Anton 💔
#1 jag köpte han när han var han va 12 veckor, och sedan efter ett halvår hamnade ja i en väldigt svår sits i livet och var tvungen att bara fokusera på mig själv . vi gav bort honom till min kompis men hon hörde av sig och sa att hon inte kunde ha kvar honom efter ca 4 månader. så jag tog självklart tillbaka honom
Ett sätt är att handmata allt som går, till exempel pellets. Då förknippar han dig med något positivt (godsaker). Det låter som om han är på god väg att lita på dig så ha tålamod:) Gör inget han tycker är läskigt innan han har fått fullt förtroende för dig. Många kaniner gillar till exempel inte att man lyfter dom. Sitt mycket vid buren, eller där han är, prata med honom, sjung eller vad som helst så han blir bekant vid din röst. Han kommer att bli modigare om du tar det i hans takt.
#3 tack så jättemycket, ska absolut vara i hans närhet, prata & mata! tack! :)