Kanin iFokus

Kanin

Etikettbeteende-hälsa-och-skötsel
Läst 1570 ggr
M.L
2016-03-13 18:18
0

Kindtänder

Om en kanin får problem med kindtänderna vid vilken ålder brukar det visa sig. Och ungefär vad kostar det att kolla vid veterinär ? Kaninen är snart 1 år och och får nästan bara Hö

Peak303
2016-03-13 18:32
0

Det är rätt olika. Är det bettfel kan det uppkomma så länge käken växer. Men en kanin kan få problem med kindtänderna på grund av att de råkar slipa tänderna fel och det kan uppkomma när som i åldern.

-'  Malin Hultman
_' Snowflake's Kaniner, hoppkaniner i Eslöv, Skåne
Portfolio | Instagram-kanin | Instagram-katt 

[Melbun]
2016-03-13 18:36
0

Betalade 870kr för mitt besök men tror försäkringen tog en del. Duktig vet kikade på kindtänderna på knepig kanin och upptäckte ett litet sår så fick smärtstillande utskrivet. Behövs sövning kostar det nog lite mer men det har jag ingen erfarenhet av :)

Peak303
2016-03-13 18:48
0

#2 Beror nog på vad försäkringsbolaget säger. För de vill ogärna betala för tandproblem då det är vanligt på kaniner.. :/

-'  Malin Hultman

[Melbun]
2016-03-13 18:52
0

#3 Ja precis jag åkte in med en kanin som av okänd anledning inte ville äta. Undrar vad de säger om man åker in på samma besök fast i syfte att titta på tänderna… Veterinär tittade och hittade ganska snabbt ett sår i munnen iaf så mer än klämma och känna var det ju inte och det tog Agria som jag har. Helt hundra på det eftersom jag satt och fyllde i en massa papper efteråt till Agria hehe 🤔

Peak303
2016-03-13 19:02
0

För jag var på en föreläsning som hölls av Cecilia Trädgårdh där Agria var med. Och dem sa att försäkrningen inte täcker tänder.. 🤔

-'  Malin Hultman

Moalinn
2016-03-13 19:09
0

Försäkringen täcker inte tänder, inte magar heller om jag inte minns fel. Betalade runt 1000kr för undersökning, sövning och slipning av kindtänder. Det är inte så dyrt så jag tror inte du fick något tillbaka på försäkringen Melbun :)

Sajtvärd för Naturfoto & Musik
Medarbetare på Djurfoto

Smultrondraken70
2016-03-13 19:15
1

Försäkringen täcker inte tandproblem som till exempel kräver slipning. Ett sår i munnen kan jag tänka mig att försäkringen täcker. Vad gäller magproblem så har vi varit inne sammanlagt tre gånger med olika kaniner. Vi har Agria och försäkringen har till och med täckt inläggning på kliniken som mest i två nätter på grund av stopp i magen (magatoni som det kallas). Så vår försäkring täcker magproblem.

[Melbun]
2016-03-13 19:16
0

#6 Jo det fick jag allt. Var inne 2 ggr för samma sak och betalade definitivt inte fullpris för bägge besöken :P

Moalinn
2016-03-13 19:27
0

#7 My bad. Hade för mig att jag läst att magen inte ingick i försäkringen! 

#8 Fast du betalar ju fullpris när du går därifrån, du får pengar tillbaka från försäkringsbolaget i efterhand! :)

Lite OT egentligen men ah,
Från agria.
A.7.2 Allmänna begränsningar

Försäkringen gäller inte kostnader för:
Förebyggande behandling, rehabilitering, IRAP behandling, akupunktur, kiropraktik, stötvågsterapi, laserbehandling eller annan alternativ medicin

Beteenderubbningar, lynnesfel eller ovanor.

Tandsjukdomar, tandfrakturer eller bettfel samt följder där av, gällande gnagare och hardjur.

Intygsskrivning, administrativa avgifter eller rådgivningskostnader.

Jouravgifter eller motsvarande kostnader, om de inte varit medicinskt motiverande.

Läkemedel (receptförskrivet eller utlämnat av veterinär), medicinskt foder, schampo eller andra produkter ordinerade eller försålda av veterinären.

Medarbetare på Djurfoto

[Melbun]
2016-03-13 19:31
0

I mitt fall åkte jag ju in för att jag hade en kanin som inte ville äta. Givetvis tittar man ju kaninen i munnen också men vet tyckte att det även kunde bero på något annat som att han tuggat på något olämpligt vasst. Gick tillbaka och tittade på bankhistoriken. 

2 besök på ca 2000kr och jag har en insättning från Agria på 1242kr. =) Men det jag funderade över var ifall man kan ta kaninen på en allmän koll där det även tittas på tänder och försäkringen tar det isf (om man nu upptäcker skada/bettfel i munnen)? Gäller det slipning eller annat ingrepp kan jag tänka mig att man får stå för allting själv.

[Melbun]
2016-03-13 19:33
0

#9 De har alltid direktreglerat åt mig annars så jag har inte betalat fullpris innan :)  Förutom denna gången. Men nu ser jag under historik att jag har fått pengar tillbaka :)

frejaspluto
2016-03-13 19:35
0

Håller med, jag har ingen erfarenhet utav just tänder inte just nu iallafall , på kanin men har djurförsäkring . Hoppas att våran klarar sina tänder. 🐰✨

✨✨✨🌙love is in the air 💙🐇💜💜

Moalinn
2016-03-13 19:54
0

#10 Dåså! Ska du få ett korrekt svar på den frågan tror jag du får vända dig till Agria faktiskt.

Försäkringen täcker (eller inte) väl det som kaninen behandlas för. Jag kan tänka mig att man skulle kunna likna självrisken som kostnaden för besöket. En självrisk på 700kr är kostnaden för besöket, sen om man under besöket ser att det beror på bettfel/tandfraktur/tandsjukdom täcker inte försäkringen. Alltså att man helt enkelt betalar för besöket själv men att försäkringsbolaget betalar för resten (om det täcker). Nu är det lite "dåligt" tänkt, för det är rörlig självrisk och ett besök kostar sällan 700kr men kanske du förstår vad jag menar haha! Jag tänker så men jag vet inte om det är rätt tänkt. Bäst är nog att fråga sitt försäkringsbolag!

Jag är bara en människa med två försäkrade kaniner och fått tillbaka från försäkringsbolaget en gång, så jag kan ju ha helt fel haha 😃

Medarbetare på Djurfoto

[Melbun]
2016-03-13 20:03
0

#13 Haha näe jag vet inte heller :D Egentligen ville jag väl mest lägga fokus på själva kostnaden på besöket (även om det nu varierar). Det var liksom lite oklart med mitt besök om det var tänder eller nåt annat. Låter ju lite som att det inte ingår om man misstänker fel på tänderna då. Sen har jag nog lyckats få tillbaka pengar på alla besök där även en kastrering pga testikelvridning men nu blir det nog lite väl OT. :P